https://ploum.nl/uploads/Artikelen_en_Track_Records_en_expertise/Gebouwen_bedrijven/building-4781384_1920.jpg

NEN leidraad ‘goed en deugdelijk werk’ gepubliceerd

14 mrt '22

Wij hebben in onze blog gewezen op de door de Stichting Koninklijk Nederlands Normalisatie Instituut (NEN) opgestelde NPR 8092, die op 1 oktober 2021 is gepubliceerd. In de NPR 8092 staat dat aannemers en opdrachtgevers verschillend kunnen denken over de norm ‘goed en deugdelijk werk’ en wat dit precies betekent. Om het gesprek daarover te faciliteren heeft de Normcommissie in januari 2022 een Leidraad ‘Goed en deugdelijk werk’ gepubliceerd. 

Het doel van deze leidraad is misverstanden tussen onder andere opdrachtgevers en aannemers, vanwege uiteenlopende verwachtingen over de kwaliteit van het werk, te voorkomen door aan te geven wat wel en niet onder goed en deugdelijk werk wordt verstaan, aldus de Normcommissie. De leidraad is opgesteld in samenspraak met zowel consumentenorganisaties als de bouwsector.

Volgens de Normcommissie kan de leidraad steun bieden bij het optimaliseren van de volgende zaken:

1. het bespreekbaar maken van de kwaliteit van het bouwwerk en de borging hiervan;
2. suggesties voor afspraken hierover zoals die in de praktijk al veel voorkomen;
3. het krijgen van inzicht in de timing van bepaalde bespreekpunten. Bedoeld zal zijn: op welk moment bepaalde onderwerpen ter sprake moeten worden gebracht.

De leidraad is omvangrijk en bevat circa 144 pagina’s. De hoofdstukken 4 tot en met 26 geven een invulling aan het begrip goed en deugdelijk werk bij verschillende onderdelen van een bouwwerk. Zo zijn er specifieke hoofdstukken over vloeren, deuren en ramen maar ook bijvoorbeeld over temperatuur. De onderwerpen worden op basis van een vaste structuur behandeld, zie hieronder:

  • Definitie van het onderwerp;
  • Op welk moment bespreken. Wat is het juiste moment om het onderwerp ter sprake te brengen; op welk moment kunnen eventuele problemen nog voorkomen worden?;
  • Wat mag de opdrachtgever verwachten. Beschrijving van de ‘normale’ situatie;
  • Punt van aandacht (potentieel probleem of potentiële klacht). Wat kan er misgaan? Met ‘punt van aandacht’ doelt NEN op een mogelijk probleem of een ander aspect dat kan leiden tot discussie. Dit kunnen reële en objectieve problemen zijn met aantoonbare gevolgen;
  • Voorbeeld;
  • Toelichting: uitleg over technische aspecten;
  • Bestaande afspraken: uitleg over de juridische achtergronden van het onderwerp. Bouwbesluit, norm, richtlijn of andere afspraak;
  • Wat moet de opdrachtgever weten: Wat kan de ‘opdrachtgever’ doen en wat is verstandig om af te spreken tussen aannemer en opdrachtgever?

De volledig leidraad is via deze link te downloaden.

 

Contact

Advocaat, Partner

Jacob Henriquez

Expertises:  Bouwrecht, Vastgoedrecht, Litigation, Arbitrage, Bouw en Infrastructuur, Energie, Vastgoed, Logistiek Vastgoed,

Advocaat

Simone Overbeeke

Expertises:  Bouwrecht, Vastgoedrecht, Aanbestedingsrecht, Arbitrage, Litigation, Bouw en Infrastructuur, Vastgoed, Logistiek Vastgoed,

Deel dit artikel

Blijf op de hoogte

Klik op het plusje en schrijf je in voor updates over dit onderwerp.

Expertise(s)

Onderwerp(en)