03 mrt '22
De Reclame Code Commissie (hierna: de “RCC”) heeft onlangs uitspraak gedaan in een geschil over reclame-uitingen die gedaan werden in het kader van online kansspelen. In deze blog zullen wij deze uitspraak nader behandelen.
De klacht richt zich tegen reclame-uitingen van BetCity. BetCity is een online platform waar spelers kunnen wedden op sportwedstrijden, maar ook deel kunnen nemen aan een live casino. BetCity maakt zowel op televisie als op Youtube reclame voor haar diensten. Klaagster achtte de reclame-uitingen in strijd met de op 15 oktober 2021 in werking getreden Reclamecode Online Kansspelen (ROK). De ROK is een aanvulling op Wet kansspelen op afstand waarover wij in een eerdere bijdrage schreven. Klaagster richt haar klacht tegen de volgende uitingen:
“BetCity is het online bettingplatform voor de slimme sportfans. Het gaat hier namelijk niet om de eentjes en de tweetjes, maar om de kennis en de weetjes. Kennis is koning. BetCity.nl. Speel slimmer”;
en
“BetCity is het online bettingplatform voor de slimme sportfans. Het gaat hier namelijk niet om de eentjes en de tweetjes, maar om de kennis en de weetjes. BetCity gaat tot het gaatje, om bij te houden wat er speelt. Zodat jij kan inzetten met inzicht, in plaats van op onderbuikgevoel. Kennis is koning. BetCity.nl. Speel slimmer”.
Volgens klaagster doet BetCity met deze uitspraken vermoeden dat je met kennis succesvoller kan gokken. Klaagster is van mening dat gokken een kansspel is en waar toeval dus bepaalt of je wint of verliest. De uitingen zouden dan ook misleidend zijn en zouden een gokverslaving in de hand werken, dit alles in strijd met de ROK.
BetCity verweert zich tegen deze stellingen door te zeggen dat zij met de woorden “Speel slimmer” wil bereiken dat de spelers op haar platform niet impulsief wedden, maar dat zij zich verdiepen in het spel dat gespeeld wordt. Volgens BetCity beweert zij hiermee dus niet dat de speler een beter resultaat behaalt met slimmer wedden.
BetCity erkent dat een kansspelverslaving op de loer licht, maar dat zij deze openheid verschaft in haar preventiebeleid. Dit beleid is volgens BetCity opgesteld door een gecertificeerde ‘kansspel verslavingspreventie adviseur’. Ook stelt zij dat zij geavanceerde preventiemethodiek en detectiesystemen heeft ingesteld ter voorkoming van kansspelverslaving.
Daarnaast stelt BetCity.nl dat zij de reclame bewust heeft ontworpen met een kritische blik op verantwoord wedden en hoe verantwoord wedden te stimuleren. Zij heeft hierbij gebruik gemaakt van een onderzoek naar verantwoorde commerciële strategieën en de effecten van reclame op de consument in de kansspelsector.
BetCity betoogt dus dat zij voldoende maatregelen heeft genomen om de kans op een verslaving zo klein mogelijk te houden.
De RCC is van mening dat de uitingen niet strijdig zijn met de ROK. In de uitingen van BetCity ligt nog niet de suggestie besloten dat je als deelnemer direct wint wanneer je geïnformeerd bent, maar slechts dat er een kans bestaat dat je wint. Consumenten worden door de boodschap van BetCity geattendeerd op de mogelijkheid om je als speler op het online bettingplatform BetCity te verdiepen in de daar aangeboden informatie over sportwedstrijden, zoals bijvoorbeeld eerdere uitslagen en om vervolgens op basis van deze informatie een inzet te doen.
Van misleiding of het aanzetten tot gokverslaving is naar het oordeel van de RCC geen sprake.
Artikel 4.1 van de ROK zegt dat uitspraken als “u heeft niets te verliezen” of “opschieten, gok nu” daarentegen wel aangemerkt kunnen worden als uitingen die aanzetten tot een gokverslaving.
Als online kansspelaanbieder is het dus van belang dat de reclame-uiting in lijn is met de Reclamecode Online Kansspelen. Houd daarbij in het achterhoofd dat het doel van de reclame-uiting moet zijn om de consument te leiden naar legaal aanbod van kansspelen en hen weg te houden bij illegaal aanbod. De boodschap die je uitdraagt moet met zorg worden opgesteld. De reclame-uitingen mogen de consument niet aanzetten tot risicovol spelgedrag dat kan leiden tot een gokverslaving. Laat opruiende zinnen als “u heeft niets te verliezen”, “grijp uw kans, u leeft maar een keer” dus achterwege.
Wordt u toch geconfronteerd met een klacht over een reclame-uiting? Of heeft u andere vragen over het reclamerecht? Neem dan contact op met onze in reclame- en marketingrecht gespecialiseerde advocaten.
19 nov 24
13 nov 24
11 nov 24
07 nov 24
01 nov 24
21 okt 24
14 okt 24
13 okt 24
09 okt 24
07 okt 24
27 sep 24
13 sep 24
Met uw inschrijving blijft u op de hoogte van de laatste juridische ontwikkelingen op dit gebied. Vul hieronder uw gegevens in om per e-mail op te hoogte te blijven.
Blijf op de hoogte van de laatste juridische ontwikkelingen in uw sector. Vul hieronder uw gegevens in om op maat gesneden juridische updates en uitnodigingen voor evenementen te ontvangen.
Volgen wat u interessant vindt
Krijg aanbevelingen op basis van uw interesses
{phrase:advantage_3}
{phrase:advantage_4}
We vragen u om uw voor- en achternaam zodat wij die kunnen gebruiken als u zich bijvoorbeeld inschrijft op een Ploum Kennisevent.
Er wordt automatisch een wachtwoord voor u aangemaakt. Zodra uw account is aangemaakt ontvangt u dit wachtwoord in een welkomstmail. U kunt er direct mee inloggen. Dit wachtwoord kunt u indien gewenst ook zelf aanpassen via de wachtwoord vergeten functie.