02 jul '21
Onlangs heeft de Stichting Reclame Code (SRC) haar Jaarverslag 2020 gepubliceerd. In deze blog zetten wij wat interessante inzichten uit het jaarverslag op een rij.
De SRC is al meer dan 55 jaar een belangrijke instantie op het gebied van zelfregulering van reclame. Consumenten, commerciële bedrijven en andere organisaties die een klacht hebben over een reclame-uiting, kunnen hun klacht indienen bij de Reclame Code Commissie (RCC). De RCC is een onafhankelijk orgaan van de SRC. De voorzitter van de RCC of de voltallige RCC toetst of reclame-uitingen voldoen aan de Nederlandse Reclame Code (NRC) en – wanneer van toepassing – een aantal bijzondere reclamecodes. Beroepschriften tegen beslissingen worden behandeld door het College van Beroep (CvB).
De regels in de NRC gelden voor alle media waarin en manieren waarop reclame-uitingen verschijnen, waaronder via influencermarketing , display advertising, tv-commercials, drukwerk, billboards en websites. Het overgrote deel van de adverteerders volgt de uitspraken van de RCC op. Zo zijn in 2020 97% van de uitspraken door adverteerders opgevolgd.
In 2020 heeft de SRC in totaal 4.015 klachten en meldingen geregistreerd. Uiteindelijk hebben deze klachten geleid tot 538 beslissingen door de (voorzitter) van de RCC en het CvB. In 2020 gingen de meeste klachten over:
De meerderheid (51%) van de beslissingen van de RCC ging dus over reclame via digitale marketingcommunicatie. Het gaat dan vaak om misleidende reclame op websites. Dit percentage is flink gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar (2019), toen nog 39% van het totaal aantal beslissingen ging over online reclame.
De 538 beslissingen in 2020 gingen over 579 verschillende soorten producten en diensten. De meeste klachten gingen over:
Consumenten en andere partijen weten de weg naar de RCC vaak te vinden. Inmiddels zien de meeste klachten die de RCC ontvangt op online reclame-uitingen. Die ontwikkeling sluit aan bij de enorme groei van online reclame binnen het huidige marketinglandschap. Heeft u een klacht ontvangen over een reclame-uiting? Of heeft u andere vragen over reclamerecht? Neem dan contact op met onze in reclame- en marketingrecht gespecialiseerde advocaten.
Aankomende events
19 nov 24
13 nov 24
11 nov 24
07 nov 24
01 nov 24
21 okt 24
14 okt 24
13 okt 24
09 okt 24
07 okt 24
27 sep 24
13 sep 24
Met uw inschrijving blijft u op de hoogte van de laatste juridische ontwikkelingen op dit gebied. Vul hieronder uw gegevens in om per e-mail op te hoogte te blijven.
Blijf op de hoogte van de laatste juridische ontwikkelingen in uw sector. Vul hieronder uw gegevens in om op maat gesneden juridische updates en uitnodigingen voor evenementen te ontvangen.
Volgen wat u interessant vindt
Krijg aanbevelingen op basis van uw interesses
{phrase:advantage_3}
{phrase:advantage_4}
We vragen u om uw voor- en achternaam zodat wij die kunnen gebruiken als u zich bijvoorbeeld inschrijft op een Ploum Kennisevent.
Er wordt automatisch een wachtwoord voor u aangemaakt. Zodra uw account is aangemaakt ontvangt u dit wachtwoord in een welkomstmail. U kunt er direct mee inloggen. Dit wachtwoord kunt u indien gewenst ook zelf aanpassen via de wachtwoord vergeten functie.