https://ploum.nl/uploads/Artikelen_en_Track_Records_en_expertise/Algemeen/work-5382501_1920.jpg

Meeste klachten over reclame gaan over digitale marketing

02 jul '21

Onlangs heeft de Stichting Reclame Code (SRC) haar Jaarverslag 2020 gepubliceerd. In deze blog zetten wij wat interessante inzichten uit het jaarverslag op een rij.

Stichting Reclame Code en Reclame Code Commissie

De SRC is al meer dan 55 jaar een belangrijke instantie op het gebied van zelfregulering van reclame. Consumenten, commerciële bedrijven en andere organisaties die een klacht hebben over een reclame-uiting, kunnen hun klacht indienen bij de Reclame Code Commissie (RCC). De RCC is een onafhankelijk orgaan van de SRC. De voorzitter van de RCC of de voltallige RCC toetst of reclame-uitingen voldoen aan de Nederlandse Reclame Code (NRC) en – wanneer van toepassing – een aantal bijzondere reclamecodes. Beroepschriften tegen beslissingen worden behandeld door het College van Beroep (CvB).

De regels in de NRC gelden voor alle media waarin en manieren waarop reclame-uitingen verschijnen, waaronder via influencermarketing , display advertising, tv-commercials, drukwerk, billboards en websites. Het overgrote deel van de adverteerders volgt de uitspraken van de RCC op. Zo zijn in 2020 97% van de uitspraken door adverteerders opgevolgd.

Meeste beslissingen gaan over online reclame

In 2020 heeft de SRC in totaal 4.015 klachten en meldingen geregistreerd. Uiteindelijk hebben deze klachten geleid tot 538 beslissingen door de (voorzitter) van de RCC en het CvB. In 2020 gingen de meeste klachten over:

  1. Digitale marketingcommunicatie (51%)
  2. Audiovisuele mediadiensten (16%)
  3. Ongeadresseerd drukwerk (11%)
  4. Drukpers/tijdschriften (5%)
  5. Verpakking en etikettering (4%)

De meerderheid (51%) van de beslissingen van de RCC ging dus over reclame via digitale marketingcommunicatie. Het gaat dan vaak om misleidende reclame op websites. Dit percentage is flink gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar (2019), toen nog 39% van het totaal aantal beslissingen ging over online reclame.

De 538 beslissingen in 2020 gingen over 579 verschillende soorten producten en diensten. De meeste klachten gingen over:

  1. Voeding en niet-alcoholhoudende dranken (12%)
  2. Huishouden en inrichting (10%)
  3. Vervoer (10%)
  4. Gezondheid (9%)
  5. Recreatie (8%)

Conclusie

Consumenten en andere partijen weten de weg naar de RCC vaak te vinden. Inmiddels zien de meeste klachten die de RCC ontvangt op online reclame-uitingen. Die ontwikkeling sluit aan bij de enorme groei van online reclame binnen het huidige marketinglandschap. Heeft u een klacht ontvangen over een reclame-uiting? Of heeft u andere vragen over reclamerecht? Neem dan contact op met onze in reclame- en marketingrecht gespecialiseerde advocaten.

Aankomende events

Deel dit artikel

Blijf op de hoogte

Klik op het plusje en schrijf je in voor updates over dit onderwerp.