ACM dwingt webwinkel te stoppen met gebruik neplikes en nepvolgers

28 Jan '21

Auteur(s): Martijn Poulus,

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft voor het eerst een bedrijf gedwongen te stoppen met het gebruik van neplikes en nepvolgers op social media.

ACM: gebruik neplikes en nepvolgers is misleidend

De bekende influencer Mobicep is eigenaar van het bedrijf Bicep Papa B.V. Dit bedrijf verkoopt via een webwinkel onder andere voedingssupplementen. Bicep Papa maakt voor de verkoop van deze producten reclame via social media, waaronder via Instagram.

Uit onderzoek van de ACM is gebleken dat Bicep Papa tegen betaling neplikes en nepvolgers heeft gebruikt om haar producten via social media te promoten. Over een periode van bijna twee jaar heeft de webwinkel in totaal 98.000 volgers en 27.000 likes gekocht bij een aanbieder van neplikes en -volgers. Volgens de ACM heeft Bicep Papa zich door het gebruik van deze vorm van ‘niet-authentieke engagement’ populairder voorgedaan dan het bedrijf eigenlijk is. De ACM vindt dat Bicep Pipa consumenten hierdoor heeft misleid. Om Bicep Papa te dwingen met deze praktijken te stoppen, heeft de ACM een last onder dwangsom opgelegd. De last onder dwangsom kan oplopen tot 100.000 euro.

Leidraad Bescherming online consument

De handhavingsactie van de ACM volgt op de publicatie van de Leidraad Bescherming online consument. In deze leidraad heeft de ACM uitgelegd dat het inzetten van neplikes en nepvolgers niet is toegestaan. Dit is in strijd met de Wet oneerlijke handelspraktijken en het ‘manipulatieverbod’ uit de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing van de Stichting Reclame Code. Onze kantoorgenoot Martijn Poulus schreef eerder namens de Vereniging voor Reclamerecht mee aan een rapport over de consultatieversie van de Leidraad Bescherming online consument van de ACM. In dat rapport kwam ook het gebruik van nepreviews aan bod.

Verder onderzoek door de ACM

De afgelopen periode heeft de ACM meerdere bedrijven opgespoord die nepreviews, neplikes en nepvolgers aanbieden. Deze bedrijven zijn door de ACM gemaand met het aanbieden van hun diensten te stoppen. De ACM heeft laten weten in de toekomst vaker te gaan handhaven. Vooralsnog lijkt de ACM zich te richten op influencers die neplikes en nepvolgers hebben gekocht. Of de ACM ook de bedrijven die neplikes en nepvolgers aanbieden gaat aanpakken, moet nog blijken.

Heeft u vragen over (online) reclame- en marketingrecht? Neem dan contact op met een van onze in reclamerecht gespecialiseerde advocaten.

Reageer op dit artikel

Wilt u reageren op dit artikel? Inloggen of maak een Mijn Ploum account aan om uw reactie te plaatsen


Blijf op de hoogte

Voeg deze interesses toe aan Mijn Ploum.

Expertise(s)

Onderwerp(en)

Auteur(s)

Stel direct een vraag

Inschrijven nieuwsbrief

Persoonlijke gegevens

 

Bedrijfsgegevens

Meer informatie over hoe we uw persoonlijke gegevens gebruiken, kunt u lezen in ons Privacy statement. U kunt uw voorkeuren altijd wijzigen via de link ‘Wijzig uw gegevens' of u afmelden via de link ‘Afmelden'. Deze links vindt u onderaan ieder bericht dat u van Ploum ontvangt.

* Verplicht in te vullen velden.

Geïnteresseerd in

Account aanmaken

Haal alles uit Ploum.nl. Binnen een minuut geregeld.

Ik heb al een account

Voordelen Mijn Ploum

  • Volgen wat u interessant vindt
  • Krijg aanbevelingen op basis van uw interesses
  • Snel inschrijven op kennisevents en Ploum Academy
  • Vraag en antwoord mogelijkheden gebruiken bij artikelen

Account aanmaken

Haal alles uit Ploum.nl. Binnen een minuut geregeld.

*Verplicht in te vullen velden.

Ik heb al een account

Voordelen Mijn Ploum

Volgen wat u interessant vindt

Krijg aanbevelingen op basis van uw interesses

Snel inschrijven op kennisevents en Ploum Academy

Reacties op artikelen plaatsen


Waarom vragen we uw naam?

We vragen u om uw voor- en achternaam zodat wij die kunnen gebruiken als u zich bijvoorbeeld inschrijft op een Ploum Kennisevent.

Wachtwoord

Er wordt automatisch een wachtwoord voor u aangemaakt. Zodra uw account is aangemaakt ontvangt u dit wachtwoord in een welkomstmail. U kunt er direct mee inloggen. Dit wachtwoord kunt u indien gewenst ook zelf aanpassen via de wachtwoord vergeten functie.