30 okt '25
Als startup of scale-up heb je duizend dingen aan je hoofd: productontwikkeling, financiering, opbouwen van je team, etc. Het beschermen van je merk voelt dan al snel als iets voor later of is pas iets wat je wilt overwegen als je startup succesvoller lijkt te worden.
Laat het nou juist de beginfase zijn die cruciaal is voor het vastleggen van je merkrechten, en dat is iets waar veel ondernemers vaak pas te laat achter komen. In deze blog hopen we een beter beeld te geven van het belang en de mogelijkheden als het gaat om merkrechten.
Om te beginnen is het belangrijk om te weten wat merkrechten nou daadwerkelijk inhouden. Een merkregistratie is de enige manier om een exclusief recht te krijgen op het gebruik van een naam of teken. Dit kan een woordmerk zijn, maar ook een logo of een combinatie van een woord en grafisch element.
Een belangrijke voorwaarde voor de registratie van een merk is dat het in beginsel niet beschrijvend mag zijn voor de waren en/of diensten waarvoor het merk zal worden gebruikt. Simpel gezegd, kan het merk FIETS dus niet voor een fietsenwinkel worden geregistreerd. Dit is een van de redenen waarom het zo belangrijk is om in een vroeg stadium al na te denken over de merkregistratie. Het komt helaas al te vaak voor dat er al veel tijd en geld is geïnvesteerd in een bepaalde naam die uiteindelijk niet geschikt lijkt te zijn om als merk geregistreerd te worden. Als daar in een vroeg stadium al bij stil wordt gestaan, kan er bewust voor een naam gekozen worden die een zo breed mogelijke beschermingsomvang heeft en waar dus vanaf het begin direct goed in geïnvesteerd kan worden.
Merkregistratie gaat via het “first to file” principe, wat o.a. betekent dat derden hetzelfde merk niet meer kunnen registreren voor dezelfde of soortgelijke waren en/of diensten. In aanvulling hierop geldt dat je pas over het exclusieve recht om het merk te mogen gebruiken beschikt, wanneer de naam en/of het teken officieel als merk is geregistreerd. Met een merkregistratie bestaat er daardoor ook een juridische basis op grond waarvan kan worden opgetreden tegen derden die zonder toestemming gebruik maken van het geregistreerde merk of van een merk dat sterk overeenstemt met jouw merkregistratie.
Allereerst is je merk jouw onderscheidingselement op de markt. Dit is hetgeen waar consumenten je aan herkennen en dus het belangrijkste onderdeel van je onderneming. De exclusieve merkrechten geven je de mogelijkheid om te bouwen aan je bekendheid op de markt, geven een kwaliteitsgarantie en uiteindelijk wordt zo de goodwill van de onderneming opgebouwd. Dit alles geeft je een unieke identiteit en kan je onderscheiden op de markt. Tegelijkertijd maakt dit je ook aantrekkelijk voor concurrenten en is het dus belangrijk om je merk goed te registreren om te voorkomen dat concurrenten meeliften op jouw bekendheid en goodwill.
Door je merk niet in de beginfase te registreren loop je in ieder geval al de volgende risico’s:
Wat je te allen tijde wilt voorkomen is dat je een dure juridische strijd moet voeren met uiteindelijk een volledige rebranding als resultaat, precies om het moment dat je begint op te schalen. Want dat is nou juist het moment dat je op de radar komt van de concurrenten.
Los van het voorgaande zijn merkrechten ook een belangrijk middel om meer waarde te verbinden aan je bedrijf. Het is algemeen bekend dat intellectueel eigendom een van de eerste onderdelen is waar investeerders naar kijken. Oftewel, een startup met goed vastgelegde merkrechten komt veel professioneler en aantrekkelijker over.
Je merk is meer dan alleen een naam - het is je reputatie, je herkenbaarheid en een van de belangrijkste bouwstenen van je bedrijf. Door vanaf het begin aandacht te besteden aan merkrechten, voorkom je problemen en leg je een stevige basis voor groei.
Bij Ploum denken we graag met je mee, zodat jij zorgeloos kunt bouwen aan je onderneming.
11 dec 25
11 dec 25
11 dec 25
11 dec 25
03 dec 25
02 dec 25
01 dec 25
01 dec 25
26 nov 25
24 nov 25
24 nov 25
24 nov 25
Met uw inschrijving blijft u op de hoogte van de laatste juridische ontwikkelingen op dit gebied. Vul hieronder uw gegevens in om per e-mail op te hoogte te blijven.
Blijf op de hoogte van de laatste juridische ontwikkelingen in uw sector. Vul hieronder uw gegevens in om op maat gesneden juridische updates en uitnodigingen voor evenementen te ontvangen.
Volgen wat u interessant vindt
Krijg aanbevelingen op basis van uw interesses
{phrase:advantage_3}
{phrase:advantage_4}
We vragen u om uw voor- en achternaam zodat wij die kunnen gebruiken als u zich bijvoorbeeld inschrijft op een Ploum Kennisevent.
Er wordt automatisch een wachtwoord voor u aangemaakt. Zodra uw account is aangemaakt ontvangt u dit wachtwoord in een welkomstmail. U kunt er direct mee inloggen. Dit wachtwoord kunt u indien gewenst ook zelf aanpassen via de wachtwoord vergeten functie.