04 dec '24
Ruim vier jaar geleden startten Tom van de Vrede met zijn drie co-founders Tom Helder, Sylvester Machielse en Jorrin Sebregts het software bedrijf levvr. Ze ontwikkelen een platform - een zogenaamd Project Control Hub - waarmee ze complexiteit beheersbaar houden op grote constructieprojecten. Ze zijn de afgelopen jaren flink gegroeid, zowel het team als de club aansprekende klantnamen die ze bedienen. Maar die groei ging niet zonder slag of stoot. Tom vertelt over de juridische uitdagingen bij het groeien van start-up naar scale-up.
“Je hoeft de krant maar open te slaan, en je leest over bouwprojecten die flink over budget gaan of enorme uitloop kennen. Een grote oorzaak hiervan is ineffectief informatie management. Dat is waar wij onze klanten bij helpen. Partijen zitten vaak nog vast in een document-gedreven manier van werken, waardoor teams tot wel 40% van hun tijd kwijt zijn aan het opzoeken en in de juiste context zetten van informatie om een belangrijke beslissing te nemen. Wij helpen hen om uit deze documentatie te stappen, en de informatie op één plek te beheren: de levvr Project Control Hub. Daarmee stroomlijnen we de samenwerking tussen partijen en zijn ze in staat hun manier van werken te standaardiseren over de gehele projectorganisatie heen. Dat helpt om risico’s te verlagen en te besparen op tijd en faalkosten.” Levvr is in februari 2021 opgericht en mag ondertussen grote namen zoals Heijmans, Gemeente Amsterdam en Movares tot haar klantenbestand rekenen. “Met ons platform kunnen wij engineering teams in staat stellen zich echt te focussen op waar zij goed in zijn. Onze missie luidt dan ook: to unlock the full potential of engineering teams.”
“Toen we net waren begonnen, hadden we een aantal juridische zaken zelf geregeld. We kwamen er al redelijk snel achter dat we dit professioneler moesten gaan inrichten om een aantal risico’s af te dekken. Zo werkten mijn drie co-founders voordat levvr startte eerst bij een concurrent, hadden we een verbeterd commercieel contract nodig, hadden we een goed werknemerscontract nodig en kregen we eigenlijk behoefte aan allerlei andere legal support. Denk hierbij aan zaken rondom auteursrechten, merkrechten, de bedrijfsstructuur, algemene voorwaarden en een privacy verklaring.” Middels een start-up vragenuur is Tom bij Ploum terecht gekomen, waar hij zijn eerste vragen kon stellen. “Interessant genoeg hebben we daarna, vanwege de kosten, voor een ander kantoor gekozen.”
“Maar toen stond er opeens een deurwaarder op de stoep. Bij het advocatenkantoor waar wij destijds mee werkten, had ik het gevoel dat ik meer zelf de strategie aan het bepalen was om dit op te lossen, en niet de partner die tegenover mij zat! Toen heb ik Sabin (Tigu) gebeld, nota bene op zijn vakantie. Twee dagen later hebben wij elkaar op kantoor gesproken en heeft Ploum de zaak overgenomen en ons erg goed en professioneel bijgestaan. Zonder in verdere details te treden, zijn we na een lang proces tot een zeer goede oplossing gekomen. Dat neemt niet weg dat dit ook het einde van levvr had kunnen betekenen, mits dit niet goed was gemanaged. Ook de timing hielp mee: als dit allemaal een paar maanden eerder was gebeurd, hadden we het misschien niet eens gered. We hadden toen nog geen funding opgehaald waarmee we de juiste juridische ondersteuning konden inschakelen. Want je kunt wel gelijk hebben, maar met goede support, zorg je dat je ook gelijk krijgt."
“Bij Ploum heb ik het gevoel dat wij echt op één staan. Naast die eerste zaak hebben wij op een breed gebied support gekregen van Ploum, op een manier die start-up friendly is. Van commerciële contracten en privacy tot advies bij funding rondes en de registratie van onze merken. We hebben stapsgewijs een goede basis opgebouwd zodat we samen konden groeien naar een meer volwassen bedrijf. Het groeien gaat met de gebruikelijke horten en stoten. Maar het geeft vertrouwen een goed juridisch kantoor aan je zijde te hebben.”
“Een aantal juridische zaken stonden bij mij niet zo hoog op de prioriteitenlijst waarvan ik nu denk: ja, dat is wel echt belangrijk. Mijn advies aan andere start-ups zou zijn om in de opstartfase tijd te reserveren om de basis van je bedrijf goed in te richten. En neem echt even de tijd om het juiste kantoor te vinden om je daarbij te helpen. Kies niet voor de goedkoopste, maar voor degene van wie je denkt de beste support te kunnen krijgen.”
Voor levvr ligt de focus momenteel op het doorontwikkelen van het product en het exploreren van de internationale markt: “We zijn momenteel druk bezig om ons nog meer te differentiëren in de markt. Er wordt in de Nederlandse bouw al datagedreven gewerkt, maar hoe standaardiseer je nou je werkwijze om zo risico’s beheersbaar te houden? Dat is waar wij de markt mee gaan bedienen en dat verhaal slaat goed aan. Daarnaast exploreren we internationale groeimarkten, waar de investeringsniveaus op infrastructurele projecten nog een stuk hoger liggen. Dat biedt uiteraard kansen. Maar we doen dit gedecideerd en stap-voor-stap."
20 dec 24
18 dec 24
10 dec 24
04 dec 24
29 nov 24
25 nov 24
19 nov 24
13 nov 24
11 nov 24
07 nov 24
01 nov 24
21 okt 24
Met uw inschrijving blijft u op de hoogte van de laatste juridische ontwikkelingen op dit gebied. Vul hieronder uw gegevens in om per e-mail op te hoogte te blijven.
Blijf op de hoogte van de laatste juridische ontwikkelingen in uw sector. Vul hieronder uw gegevens in om op maat gesneden juridische updates en uitnodigingen voor evenementen te ontvangen.
Volgen wat u interessant vindt
Krijg aanbevelingen op basis van uw interesses
{phrase:advantage_3}
{phrase:advantage_4}
We vragen u om uw voor- en achternaam zodat wij die kunnen gebruiken als u zich bijvoorbeeld inschrijft op een Ploum Kennisevent.
Er wordt automatisch een wachtwoord voor u aangemaakt. Zodra uw account is aangemaakt ontvangt u dit wachtwoord in een welkomstmail. U kunt er direct mee inloggen. Dit wachtwoord kunt u indien gewenst ook zelf aanpassen via de wachtwoord vergeten functie.