https://ploum.nl/uploads/Artikelen_en_Track_Records_en_expertise/Intellectueel_eigendom/clothing-3987617_1920.jpg

Hof van Justitie van de Europese Unie doet uitspraak in ZARA-zaak over cadeaubonnen

15 feb '24

Auteur(s): Paul Trapman

In deze zaak tussen Buongiorno en Inditex bij het Hof van Justitie van de Europese Unie ("HJEU"), ging het geschil over een promotiecampagne van Buongiorno. Buongiorno, een aanbieder van informatiediensten via internet en mobiele telefonie, organiseerde een campagne ter promotie van een nieuw type abonnement. Als onderdeel van deze campagne konden nieuwe abonnees deelnemen aan een loterij waar een ZARA-cadeaubon ter waarde van 1.000 euro te winnen viel. Nadat de abonnee op een banner had geklikt om toegang te krijgen tot de loterij, kreeg hij op het volgende scherm het 'ZARA'-teken te zien in een rechthoek die deed denken aan het ontwerp van cadeaubonnen.

Dit leidde tot een juridisch geschil met Inditex, de houdster van het merk ZARA, vanwege het gebruik van het "ZARA"-teken in de reclamecampagnes. Inditex beweerde dat dit gebruik onrechtmatig was en dat het inbreuk maakte op haar merkrechten. Buongiorno voerde aan dat het slechts incidenteel gebruik betrof en dat dit teken niet als merk werd gebruikt, maar eerder als een referentie die valt onder het rechtmatig gebruik van andermans onderscheidende tekens.

Het Hof concludeert dat de merkhouder het algemeen eerlijke gebruik van een teken om waren of diensten van de merkhouder aan te duiden of ernaar te verwijzen, niet mag verbieden. Het is echter aan de nationale rechter om te beoordelen of dit specifieke gebruik ook noodzakelijk was om de bestemming van een door Buongiorno aangeboden dienst duidelijk te maken en, in voorkomend geval, of dit gebruik in overeenstemming was met de eerlijke handelspraktijken. Alvorens deze beoordeling te maken, moet de nationale rechter echter nagaan of dit specifieke gebruik van het merk weldegelijk gebruik van een merk vormt.

Er resteren nog steeds interessante vragen, niet alleen met betrekking tot de beoordeling die de nationale rechter zal moeten maken over het noodzakelijke gebruik (was het ook noodzakelijk om een rechthoek op te nemen die de indruk van een cadeaubon wekt), maar ook bijvoorbeeld ook of dit niet feitelijk een uitputtingsvraagstuk is in plaats van refererend merkgebruik. 

Wordt vervolgd...

Contact

Advocaat, Partner

Willem Leppink

Expertises:  Intellectuele Eigendom, Europees recht, Merk- en Modelregistratie, Marketing en Reclame, Technologie, Media en Telecom, Food, E-commerce,

Advocaat

Paul Trapman

Expertises:  Intellectuele Eigendom, Privacyrecht, Technologie, Media en Telecom,

Deel dit artikel

Blijf op de hoogte

Klik op het plusje en schrijf je in voor updates over dit onderwerp.

Met uw inschrijving blijft u op de hoogte van de laatste juridische ontwikkelingen op dit gebied. Vul hieronder uw gegevens in om per e-mail op te hoogte te blijven.

Persoonlijke gegevens

 

Bedrijfsgegevens

Meer informatie over hoe we uw persoons­gegevens gebruiken, kunt u lezen in onze privacyverklaring. U kunt uw voorkeuren altijd wijzigen via de link ‘Profiel wijzigen' of u afmelden via de link ‘Afmelden'. Deze links vindt u onderaan ieder bericht dat u van Ploum ontvangt.

* Verplicht in te vullen velden.

Geïnteresseerd in

Persoonlijke gegevens

 

Bedrijfsgegevens

Meer informatie over hoe we uw persoons­gegevens gebruiken, kunt u lezen in onze privacyverklaring. U kunt uw voorkeuren altijd wijzigen via de link ‘Profiel wijzigen' of u afmelden via de link ‘Afmelden'. Deze links vindt u onderaan ieder bericht dat u van Ploum ontvangt.

* Verplicht in te vullen velden.

Geïnteresseerd in

Account aanmaken

Haal alles uit Ploum.nl. Binnen een minuut geregeld.

Ik heb al een account

Voordelen Mijn Ploum

  • Volgen wat u interessant vindt
  • Krijg aanbevelingen op basis van uw interesses

*Verplicht in te vullen velden.

Ik heb al een account

Voordelen Mijn Ploum

Volgen wat u interessant vindt

Krijg aanbevelingen op basis van uw interesses

{phrase:advantage_3}

{phrase:advantage_4}


Waarom vragen we uw naam?

We vragen u om uw voor- en achternaam zodat wij die kunnen gebruiken als u zich bijvoorbeeld inschrijft op een Ploum Kennisevent.

Wachtwoord

Er wordt automatisch een wachtwoord voor u aangemaakt. Zodra uw account is aangemaakt ontvangt u dit wachtwoord in een welkomstmail. U kunt er direct mee inloggen. Dit wachtwoord kunt u indien gewenst ook zelf aanpassen via de wachtwoord vergeten functie.