https://ploum.nl/uploads/Artikelen_en_Track_Records_en_expertise/Douane_en_Logistiek/hond_en_bagage.png

Een reizend huisdier: “passagier” of “bagage”?

24 nov '25

Auteur(s): Eveline Heijdra, Jeroen Zandt en Demi van Hove - Dinkov

Indien u als passagier tijdens een vlucht schade oploopt door lichamelijk letsel, uitsluitend omdat het ongeluk dat het letsel veroorzaakte aan boord van het vliegtuig of tijdens het in- of uitstappen plaatsvond, dan heeft u recht op een schadevergoeding van de luchtvaartmaatschappij.  Als u bagage meeneemt als passagier en deze bagage tijdens de vlucht beschadigd raakt of verloren gaat, dus tijdens de periode dat de bagage onder de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij valt, dan heeft u recht op schadevergoeding van de luchtvaartmaatschappij. De hoogte van deze vergoeding wordt bepaald door het Verdrag van Montreal. Het feit dat de schade ontstond in de periode waarin de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk was voor de passagier of bagage, maakt de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk, maar deze aansprakelijkheid is beperkt. De vraag is echter hoe het zit met huisdieren die meereizen met passagiers tijdens een vlucht en die gewond raken of verloren raken tijdens de periode dat deze dieren onder de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij vallen. Worden deze huisdieren als passagiers beschouwd of als bagage? In deze blog behandelt Eveline Heijdra deze vraag op basis van een recente uitspraak van het Europese Hof van Justitie.

Op 16 oktober 2025 heeft het Europese Hof van Justitie (hierna: HvJ EU) een arrest gewezen inzake de vraag of een huisdier dat meereist met een passagier op een vlucht moet worden beschouwd als bagage in de zin van artikel 17 lid 2 Verdrag van Montreal (hierna: VvM) en of de daarbij horende aansprakelijkheidsregeling zoals neergelegd in artikel 22 lid 2 VvM van toepassing is op schade en/of verlies aan een meereizend huisdier. Met andere woorden is een meereizend huisdier ook een passagier of is het een stuk bagage?

Een passagier en haar moeder hadden vliegtickets geboekt voor een vlucht van Buenos Aires (Argentinië) naar Barcelona (Spanje) op 22 oktober 2019. Hun hond reisde ook mee met hen. Vanwege de grootte en het gewicht van de hond moest deze in een reisbench meereizen in het ruim. De passagier heeft de reisbench met daarin haar hond, afgegeven bij de incheckbalie zodat de hond naar het ruim van het vliegtuig kon worden gebracht. De hond is uit de reisbench ontsnapt en rond het vliegtuig gaan rennen en is niet meer teruggevonden.

De passagier vordert van de luchtvaartmaatschappij een vergoeding van haar immateriële schade, welke volgens haar € 5.000 is en zij start een gerechtelijke procedure bij de Spaanse handelsrechter te Madrid. De luchtvaartmaatschappij Iberia erkent haar aansprakelijkheid en het recht van de passagier op schadevergoeding, maar wel binnen de grenzen van de aansprakelijkheidsregeling van artikel 22, lid 2, van het VvM. Deze aansprakelijkheidsregeling bepaalt dat de aansprakelijkheid van de luchtvervoerder in het geval van vernieling, verlies, beschadiging of vertraging van bagage beperkt is tot 1519 bijzondere trekkingsrechten (BTR ) / special drawing rights (SDR)[1], wat neerkomt op ongeveer € 1.800. Overigens is dit de huidige limiet, die per 28 december 2024 geldt. Ten tijde van de vlucht van deze passagiers (22 oktober 2019) was de limiet 1.000 BTR wat ongeveer € 1.200 is. Alleen wanneer de passagier bij het afleveren van de bagage aan de luchtvervoerder aangeeft dat er een bijzonder belang is bij aflevering en een verhoogde ticketprijs betaalt, moet de luchtvervoerder het bedrag van de opgegeven som betalen aan de passagier. Daarvan is in dit geval geen sprake.

De Spaanse rechter betwijfelt of onder het begrip „bagage” in de zin van artikel 17, lid 2, van het VvM huisdieren die meereizen met passagiers kunnen worden verstaan, en of de in artikel 22, lid 2 VvM vastgestelde maximale schadevergoeding van toepassing is op huisdieren. De Spaanse rechter overweegt dat dieren wezens zijn met gevoel in de zin van artikel 13 VWEU [2], of in de zin van Spaans recht levende wezens met gevoel, die een emotionele band hebben met hun eigenaar. En dat het verlies van een dier volgens de Spaanse rechter een negatieve, psychologische impact heeft die in de regel niet kan worden vergeleken met de impact die wordt ervaren wanneer er slechts sprake is van het verlies van een hoop spullen die kunnen worden aangeduid met het begrip „bagage”.  Onder die omstandigheden lijkt de in artikel 22, lid 2 VvM  vastgestelde maximale schadevergoeding niet passend te zijn. Bovendien kan de negatieve, psychologische impact die wordt ervaren bij het verlies van huisdieren niet worden voorkomen door middel van een „bijzondere verklaring omtrent belang” aldus die rechter. Die verklaring heeft namelijk betrekking op de materiële waarde van voorwerpen.

De Spaanse rechter heeft om die reden het HvJ EU verzocht om een prejudiciële beslissing over de volgende vraag:

„Moet artikel 17, lid 2, van het VvM,  gelezen in samenhang met artikel 22, lid 2 VvM  aldus worden uitgelegd dat het niet van toepassing is op [huisdieren], daar zij niet kunnen worden aangeduid als – al dan niet als aangegeven – ‚bagage’?”

Het HvJ EU zegt het volgende. De vraag hier is of het verlies van een huisdier, die meereist met een passagier op een vlucht, onder de aansprakelijkheidsregeling voor „bagage” van artikel 17, lid 2 jo artikel 22, lid 2 VvM valt, dan wel onder de regeling die van toepassing is op „passagiers” (artikel 17, lid 1 jo artikel 21 VvM).  De mogelijke uitleg dat een huisdier onder het begrip „passagiers” valt, wordt zonder meer van de hand gewezen, aangezien artikel 1 VvM onderscheid maakt tussen personen en bagage. Uit de duidelijke bewoordingen van deze bepaling volgt dan ook dat het begrip „personen” overeenkomt met het begrip „passagiers” en dat een huisdier niet kan worden gelijkgesteld met een „passagier”. Daarom moet worden aangenomen dat een huisdier, waar het gaat om luchtvervoer, onder het begrip „bagage” valt en dat de vergoeding van de schade die ontstaat doordat het dier bij dat vervoer verloren gaat, onderworpen is aan de aansprakelijkheidsregeling voor bagage conform artikel 17, lid 2 jo artikel 22, lid 2 VvM.  Deze uitleg past ook bij de doelstellingen die ten grondslag lagen aan het VvM. Het VvM voorziet in een stelsel van risicoaansprakelijkheid van luchtvervoerders. Dit betekent dat als er schade ontstaat aan bagage tijdens de periode van het luchtvervoer, de luchtvervoerder aansprakelijk is voor die schade, maar deze aansprakelijkheid is beperkt tot een maximum ongeacht of de daadwerkelijke schade die wordt geleden hoger is. Een dergelijk stelsel impliceert dat een „billijk evenwicht van de belangen” tussen luchtvervoerders en passagiers wordt bewaard[3]. Met het oog op het behoud van een dergelijk evenwicht voorziet het VvM in bepaalde gevallen – met name, volgens artikel 22, lid 2, bij vernieling, verlies, beschadiging of vertraging van bagage – in een beperking van de aansprakelijkheid van de luchtvervoerders, waarbij de daaruit voortvloeiende schadevergoedingslimiet „per passagier” moet gelden[4]. Aan de hand van een dergelijke schadevergoedingsbeperking kunnen passagiers gemakkelijk en snel schadeloos worden gesteld zonder dat de luchtvervoerders een zeer zware, moeilijk vast te stellen en te berekenen restitutieverplichting hebben die hun economische activiteit zou kunnen ontwrichten of zelfs lamleggen[5]. Het HvJ EU  heeft er ook op gewezen dat de mogelijkheid voor de passagier om op grond van artikel 22, lid 2 VvM een bijzondere verklaring omtrent belang te doen bij de afgifte van de aangegeven bagage aan de vervoerder, bevestigt dat de begrenzing van de aansprakelijkheid van de luchtvervoerder voor schade ten gevolge van het verlies van bagage, bij het ontbreken van een dergelijke verklaring, een absolute begrenzing is die zowel de materiële als de immateriële schade omvat [6]. Is een passagier van mening dat de aansprakelijkheidslimiet die in geval van uit het verlies van bagage voortvloeiende schade voor de luchtvervoerder geldt te laag is, dan bestaat overeenkomstig artikel 22, lid 2 VvM dus de mogelijkheid om deze limiet door middel van die bijzondere verklaring omtrent belang bij de aflevering en tegen betaling van een eventueel verhoogd tarief te verhogen, mits de luchtvervoerder daarmee instemt.

Verder merkt het HvJ EU nog op dat artikel 13 VWEU niet verbiedt dat dieren worden vervoerd als „bagage” in de zin van artikel 17, lid 2 VvM en als zodanig worden beschouwd in verband met het in dit verdrag bepaalde aansprakelijkheidsregeling, mits bij het vervoer ten volle rekening wordt gehouden met hetgeen vereist is voor het welzijn van de dieren.

De conclusie van het HvJ EU is dat artikel 17, lid 2 jo. artikel 22, lid 2 VvM  aldus moeten worden uitgelegd dat huisdieren niet zijn uitgesloten van het begrip „bagage” in de zin van deze bepalingen. Een huisdier moet in het kader van de aansprakelijkheidsregeling van het VvM dus beschouwd worden als “bagage”.

 


[1] Special Drawing Rights (SDRs) are an asset. The value of an SDR is based on a basket of the world’s five leading currencies – the US dollar, euro, yuan, yen and the UK pound. The SDR is an accounting unit (www.imf.org)

[2] Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie Rome, 25-03-1957, artikel 13 “Bij het formuleren en uitvoeren van het beleid van de Unie op het gebied van landbouw, visserij, vervoer, interne markt en onderzoek, technologische ontwikkeling en de ruimte, houden de Unie en de lidstaten ten volle rekening met hetgeen vereist is voor het welzijn van dieren als wezens met gevoel, onder eerbiediging van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen en gebruiken van de lidstaten met betrekking tot met name godsdienstige riten, culturele tradities en regionaal erfgoed”.

[3] arrest van 6 juli 2023, Austrian Airlines (Eerste hulp aan boord van een luchtvaartuig), C‑510/21, EU:C:2023:550, punt 25 en aldaar aangehaalde rechtspraak).

[4] arrest van 22 november 2012, Espada Sánchez e.a., C‑410/11, EU:C:2012:747, punt 30 en aldaar aangehaalde rechtspraak.

[5] arresten van 6 mei 2010, Walz, C‑63/09, EU:C:2010:251, punt 36, en 19 december 2019, Niki Luftfahrt, C‑532/18, EU:C:2019:1127, punt 40.

[6] arrest van 9 juli 2020, Vueling Airlines, C‑86/19, EU:C:2020:538, punt 31 en aldaar aangehaalde rechtspraak.

Contact

Advocaat

Eveline Heijdra

Expertises:  Transportrecht, Transport en Logistiek, Douane en Internationale Handel,

Advocaat, Partner

Jeroen Zandt

Expertises:  Transportrecht, Litigation, Verzekerings- en Aansprakelijkheidsrecht, Transport en Logistiek, Douane en Internationale Handel,

Advocaat

Demi van Hove - Dinkov

Expertises:  Transportrecht, Transport en Logistiek, Douane en Internationale Handel,

Deel dit artikel

Blijf op de hoogte

Klik op het plusje en schrijf je in voor updates over dit onderwerp.

Met uw inschrijving blijft u op de hoogte van de laatste juridische ontwikkelingen op dit gebied. Vul hieronder uw gegevens in om per e-mail op te hoogte te blijven.

Persoonlijke gegevens

 

Bedrijfsgegevens

Meer informatie over hoe we uw persoons­gegevens gebruiken, kunt u lezen in onze privacyverklaring. U kunt uw voorkeuren altijd wijzigen via de link ‘Profiel wijzigen' of u afmelden via de link ‘Afmelden'. Deze links vindt u onderaan ieder bericht dat u van Ploum ontvangt.

* Verplicht in te vullen velden.

Geïnteresseerd in

Persoonlijke gegevens

 

Bedrijfsgegevens

Meer informatie over hoe we uw persoons­gegevens gebruiken, kunt u lezen in onze privacyverklaring. U kunt uw voorkeuren altijd wijzigen via de link ‘Profiel wijzigen' of u afmelden via de link ‘Afmelden'. Deze links vindt u onderaan ieder bericht dat u van Ploum ontvangt.

* Verplicht in te vullen velden.

Geïnteresseerd in

Account aanmaken

Haal alles uit Ploum.nl. Binnen een minuut geregeld.

Ik heb al een account

Voordelen Mijn Ploum

  • Volgen wat u interessant vindt
  • Krijg aanbevelingen op basis van uw interesses

*Verplicht in te vullen velden.

Ik heb al een account

Voordelen Mijn Ploum

Volgen wat u interessant vindt

Krijg aanbevelingen op basis van uw interesses

{phrase:advantage_3}

{phrase:advantage_4}


Waarom vragen we uw naam?

We vragen u om uw voor- en achternaam zodat wij die kunnen gebruiken als u zich bijvoorbeeld inschrijft op een Ploum Kennisevent.

Wachtwoord

Er wordt automatisch een wachtwoord voor u aangemaakt. Zodra uw account is aangemaakt ontvangt u dit wachtwoord in een welkomstmail. U kunt er direct mee inloggen. Dit wachtwoord kunt u indien gewenst ook zelf aanpassen via de wachtwoord vergeten functie.