https://ploum.nl/uploads/Artikelen_en_Track_Records_en_expertise/Levensmiddelen/bell-peppers-499068_1920.jpg

Interview: Willem Leppink - Eerste hulp bij branding, marketing en reclame

19 jun '23

Auteur(s): Ploum

De boodschap van een bedrijf en het verhaal van een product. Daar houdt Willem Leppink, partner bij Ploum, zich mee bezig als specialist intellectueel eigendomsrecht en marketing binnen het sectorteam food.

“In onze praktijk gaan de zaken over branding en marketing. Hoe zien producten eruit en wat staat er op de verpakking? Dat heeft vaak te maken met bepaalde claims die je wel of niet kunt maken. Klopt een bewering als: ‘nu met 20% minder vet’ of een term als ‘cholesterolverlagend’? Ik help cliënten bij klachten bij de Reclame Code Commissie, die ingediend zijn door consumenten of door concurrerende bedrijven.”   

Verifiëren of het klopt

“Als er een klacht binnenkomt, dan onderzoeken we die en eventueel voeren we de verdediging voor het bedrijf. Daarnaast kijken we preventief met bedrijven mee of de boodschappen en keurmerken die zij communiceren correct zijn, om zo procedures te voorkomen. Om die boodschap of bewering over een product te kunnen verifiëren, moet ik weten of het verhaal klopt. Het is vaak een hele kunst om te ontdekken hoe alles werkt in het productie- en toeleveringsproces, zeker omdat veel ingrediënten vanaf de andere kant van de wereld komen. Binnen het multidisciplinair foodteam opereert iedereen vanuit zijn eigen vakgebied, waardoor wij met elkaar heel goed in kaart kunnen brengen hoe het zit.”  

“Het complete verhaal over het productieproces boven tafel krijgen, is een kunst”

Vertel het eerlijke verhaal

“Duurzaamheid is een actueel onderwerp in de foodsector. Als een bedrijf bijvoorbeeld beweert dat een product met 100% duurzame energie is gemaakt, dan moet dat bedrijf dat zeker weten. Maar als er een beetje paprikapoeder in het product zit, en de paprikaboer is op een vervuilende brommer naar de markt gereden, dan klopt die bewering eigenlijk al niet meer. Ik adviseer bedrijven daarom om hun verhaal zo eerlijk mogelijk te delen met de consument. In de marketing- en reclamewereld leer je dat de boodschap zo simpel mogelijk moet zijn, maar zaken rond duurzaamheid zijn vaak niet eenvoudig. Soms zijn de in de ogen van het publiek duurzame alternatieven ook vervuilend en soms vervuilender. Vertel in dit geval liever dat je zo duurzaam mogelijk wilt produceren en benoem wat je daarvoor doet.”

Typisch Ploum

“Wij geven regelmatig trainingen aan bedrijven voor hun juristen en marketingmedewerkers. Daarmee voorkomen we klachten en procedures. De materie is behoorlijk weerbarstig zeker als het gaat om duurzaamheid en dan zijn pasklare antwoorden vaak niet mogelijk. Maar toch kunnen wij deze mensen in deze trainingen goed de handvatten geven om risico’s te beperken. Als een onderwerp moeilijk is, is het de kunst er een pragmatische oplossing voor te vinden.”

Contact

Advocaat, Partner

Willem Leppink

Expertises:  Intellectuele Eigendom, Europees recht, Merk- en Modelregistratie, Marketing en Reclame, Technologie, Media en Telecom, Food, E-commerce,

Aankomende events

Deel dit artikel

Blijf op de hoogte

Klik op het plusje en schrijf je in voor updates over dit onderwerp.

Met uw inschrijving blijft u op de hoogte van de laatste juridische ontwikkelingen op dit gebied. Vul hieronder uw gegevens in om per e-mail op te hoogte te blijven.

Persoonlijke gegevens

 

Bedrijfsgegevens

Meer informatie over hoe we uw persoons­gegevens gebruiken, kunt u lezen in onze privacyverklaring. U kunt uw voorkeuren altijd wijzigen via de link ‘Profiel wijzigen' of u afmelden via de link ‘Afmelden'. Deze links vindt u onderaan ieder bericht dat u van Ploum ontvangt.

* Verplicht in te vullen velden.

Geïnteresseerd in

Persoonlijke gegevens

 

Bedrijfsgegevens

Meer informatie over hoe we uw persoons­gegevens gebruiken, kunt u lezen in onze privacyverklaring. U kunt uw voorkeuren altijd wijzigen via de link ‘Profiel wijzigen' of u afmelden via de link ‘Afmelden'. Deze links vindt u onderaan ieder bericht dat u van Ploum ontvangt.

* Verplicht in te vullen velden.

Geïnteresseerd in

Account aanmaken

Haal alles uit Ploum.nl. Binnen een minuut geregeld.

Ik heb al een account

Voordelen Mijn Ploum

  • Volgen wat u interessant vindt
  • Krijg aanbevelingen op basis van uw interesses

*Verplicht in te vullen velden.

Ik heb al een account

Voordelen Mijn Ploum

Volgen wat u interessant vindt

Krijg aanbevelingen op basis van uw interesses

{phrase:advantage_3}

{phrase:advantage_4}


Waarom vragen we uw naam?

We vragen u om uw voor- en achternaam zodat wij die kunnen gebruiken als u zich bijvoorbeeld inschrijft op een Ploum Kennisevent.

Wachtwoord

Er wordt automatisch een wachtwoord voor u aangemaakt. Zodra uw account is aangemaakt ontvangt u dit wachtwoord in een welkomstmail. U kunt er direct mee inloggen. Dit wachtwoord kunt u indien gewenst ook zelf aanpassen via de wachtwoord vergeten functie.