19 jun '23
De boodschap van een bedrijf en het verhaal van een product. Daar houdt Willem Leppink, partner bij Ploum, zich mee bezig als specialist intellectueel eigendomsrecht en marketing binnen het sectorteam food.
“In onze praktijk gaan de zaken over branding en marketing. Hoe zien producten eruit en wat staat er op de verpakking? Dat heeft vaak te maken met bepaalde claims die je wel of niet kunt maken. Klopt een bewering als: ‘nu met 20% minder vet’ of een term als ‘cholesterolverlagend’? Ik help cliënten bij klachten bij de Reclame Code Commissie, die ingediend zijn door consumenten of door concurrerende bedrijven.”
“Als er een klacht binnenkomt, dan onderzoeken we die en eventueel voeren we de verdediging voor het bedrijf. Daarnaast kijken we preventief met bedrijven mee of de boodschappen en keurmerken die zij communiceren correct zijn, om zo procedures te voorkomen. Om die boodschap of bewering over een product te kunnen verifiëren, moet ik weten of het verhaal klopt. Het is vaak een hele kunst om te ontdekken hoe alles werkt in het productie- en toeleveringsproces, zeker omdat veel ingrediënten vanaf de andere kant van de wereld komen. Binnen het multidisciplinair foodteam opereert iedereen vanuit zijn eigen vakgebied, waardoor wij met elkaar heel goed in kaart kunnen brengen hoe het zit.”
“Het complete verhaal over het productieproces boven tafel krijgen, is een kunst”
“Duurzaamheid is een actueel onderwerp in de foodsector. Als een bedrijf bijvoorbeeld beweert dat een product met 100% duurzame energie is gemaakt, dan moet dat bedrijf dat zeker weten. Maar als er een beetje paprikapoeder in het product zit, en de paprikaboer is op een vervuilende brommer naar de markt gereden, dan klopt die bewering eigenlijk al niet meer. Ik adviseer bedrijven daarom om hun verhaal zo eerlijk mogelijk te delen met de consument. In de marketing- en reclamewereld leer je dat de boodschap zo simpel mogelijk moet zijn, maar zaken rond duurzaamheid zijn vaak niet eenvoudig. Soms zijn de in de ogen van het publiek duurzame alternatieven ook vervuilend en soms vervuilender. Vertel in dit geval liever dat je zo duurzaam mogelijk wilt produceren en benoem wat je daarvoor doet.”
“Wij geven regelmatig trainingen aan bedrijven voor hun juristen en marketingmedewerkers. Daarmee voorkomen we klachten en procedures. De materie is behoorlijk weerbarstig zeker als het gaat om duurzaamheid en dan zijn pasklare antwoorden vaak niet mogelijk. Maar toch kunnen wij deze mensen in deze trainingen goed de handvatten geven om risico’s te beperken. Als een onderwerp moeilijk is, is het de kunst er een pragmatische oplossing voor te vinden.”
19 nov 24
13 nov 24
11 nov 24
07 nov 24
01 nov 24
21 okt 24
14 okt 24
13 okt 24
09 okt 24
07 okt 24
27 sep 24
13 sep 24
Met uw inschrijving blijft u op de hoogte van de laatste juridische ontwikkelingen op dit gebied. Vul hieronder uw gegevens in om per e-mail op te hoogte te blijven.
Blijf op de hoogte van de laatste juridische ontwikkelingen in uw sector. Vul hieronder uw gegevens in om op maat gesneden juridische updates en uitnodigingen voor evenementen te ontvangen.
Volgen wat u interessant vindt
Krijg aanbevelingen op basis van uw interesses
{phrase:advantage_3}
{phrase:advantage_4}
We vragen u om uw voor- en achternaam zodat wij die kunnen gebruiken als u zich bijvoorbeeld inschrijft op een Ploum Kennisevent.
Er wordt automatisch een wachtwoord voor u aangemaakt. Zodra uw account is aangemaakt ontvangt u dit wachtwoord in een welkomstmail. U kunt er direct mee inloggen. Dit wachtwoord kunt u indien gewenst ook zelf aanpassen via de wachtwoord vergeten functie.