02 feb '23
Luchtvaartmaatschappijen worden steeds vaker op de vingers getikt als het gaat om claims die zien op zogenaamde CO2-compensatie. Claims omtrent CO2-compensatie – een compensatie die vliegmaatschappijen aanbieden om het vliegen milieuvriendelijker aan te prijzen – worden door verschillende instanties steeds vaker gezien als misleidend en krijgen dan ook vaak de stempel “greenwashing”. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is dan ook een onderzoek gestart naar mogelijk misleidende claims die gedaan worden in het kader van de CO2-compensatie in de luchtvaartsector. Ook de Reclame Code Commissie (RCC) kijkt steeds kritischer naar dergelijke duurzaamheidsclaims.
De ACM heeft vorig jaar reeds aangekondigd om harder te zullen optreden tegen misleidende claims ten aanzien van CO2-compensatie. Uit een onderzoek van de ACM blijkt dat het voor consumenten lastig is om de verschillende termen zoals, CO2-compensatie, CO2-reductie en CO2-neutraal te begrijpen. Hierdoor ligt misleiding bij deze consumenten steeds vaker op de loer. Om deze misleiding te voorkomen, is het voor adverteerders van groot belang om meer context en transparantie te geven bij uitingen die gaan over CO2-compensatie, CO2-reductie of CO2-neutraal.
Niet alleen de ACM, maar ook de RCC gaat strenger toezien op duurzaamheidsclaims. Op 1 februari 2023 is namelijk de Code voor Duurzaamheidsreclame in werking getreden. Deze nieuwe reclame code is een actualisering van de reeds bestaande Milieu Reclame Code. Adverteerders moeten zich dan ook bewust zijn van het feit dat duurzaamheidsclaims niet mogen misleiden en dat deze claims aantoonbaar juist moeten zijn. Verder mag aandacht besteedt worden aan een duurzaamheidsambitie, maar het moet hierbij wel duidelijk zijn dat het om een streven gaat en dat de doelstelling daadwerkelijk haalbaar is. Context en transparantie is dan ook van groot belang ten aanzien van duurzaamheidsclaims.
Het gevolg van het harder optreden van de ACM tegen mogelijk misleidende claims omtrent CO2-compensatie is gelijk zichtbaar. Vliegmaatschappij Ryanair heeft na advies van de ACM aanpassingen gedaan aan reclame uitingen die mogelijk misleidend zouden kunnen zijn. Bij de verkoop van vliegtickets adverteerde Ryanair in het kader van de CO2-compensatie, met de uiting: “vlieg groener naar […]”. De ACM benadrukte dat vliegen, ondanks een eventuele CO2-compensatie, een sterk vervuilende manier van vervoer blijft. Volgens de ACM wekte de uiting van Ryanair de indruk dat vliegen ook ‘groener’ kon zijn met Ryanair. Een dergelijke uiting is uiteraard mogelijk, als maar aangetoond wordt de claim juist, duidelijk en volledig is. Ryanair heeft haar uiting nu zo aangepast dat duidelijk wordt vermeld dat door CO2-compensatie vliegen niet duurzamer wordt; de berekening van de gecompenseerde CO2 wordt weergegeven en geeft duidelijkheid over de projecten waar de CO2-compensatie aan wordt besteed.
Vorig jaar is KLM al teruggeroepen door de (RCC) naar aanleiding van een klachtprocedure over claims met betrekking tot CO2-compensatie. De bezwaren van de klagers in deze procedure voor de RCC richtte zich tegen het gebruik van de claims “CO2-neutraal”, “compenseer uw CO2-uitstoot” en “CO2ZERO”. De claims van KLM waren te absoluut geformuleerd, de consument zou de claims zo kunnen opvatten dat een vlucht met KLM geen invloed heeft op het klimaat, in die zin dat de schadelijke effecten op het klimaat volledig tenietgedaan worden door de CO2-compensatiemaatregelen. KLM heeft vervolgens bewijs overgelegd dat het project waarin geïnvesteerd wordt, daadwerkelijk bijdraagt aan het reduceren van de CO2-uistoot. Echter, staat niet onomstotelijk vast dat het project waarin geïnvesteerd wordt, de CO2-uistoot tot nul reduceert. Volgens de RCC had KLM de juistheid van de absolute milieuclaims dan ook niet voldoende aangetoond.
Het is voor luchtvaartmaatschappijen van steeds groter belang dat zij zorgvuldig omgaan met uitingen in het kader van de CO2-compensatie. Temeer omdat blijkt dat termen als CO2-compensatie, CO2-reductie en CO2-neutraal, voor consumenten vaak inwisselbare begrippen zijn. Als een luchtvaartmaatschappij dergelijke termen bezigt, is het dan ook van groot belang dat er een context geschetst wordt. Uitingen moeten altijd feitelijke teksten bevatten die gestaafd moeten worden door berekeningen over de hoeveelheid CO2 die daadwerkelijk gecompenseerd wordt. Ook moet meer transparantie gegeven worden over de projecten waaraan de CO2-compensatie besteed wordt. Voldoen adverteerders niet aan de verschillende leidraden en codes, dan lopen zij het risico om op de vingers getikt te worden door ofwel de ACM, ofwel de RCC. Te meer omdat beide instanties steeds kritischer kijken naar dergelijke uitingen.
Heeft u vragen over duurzaamheidsclaims of andere (mogelijk) misleidende reclame uitingen, neem dan gerust contact op met een van onze gespecialiseerde advocaten.
19 nov 24
13 nov 24
11 nov 24
07 nov 24
01 nov 24
21 okt 24
14 okt 24
13 okt 24
09 okt 24
07 okt 24
27 sep 24
13 sep 24
Met uw inschrijving blijft u op de hoogte van de laatste juridische ontwikkelingen op dit gebied. Vul hieronder uw gegevens in om per e-mail op te hoogte te blijven.
Blijf op de hoogte van de laatste juridische ontwikkelingen in uw sector. Vul hieronder uw gegevens in om op maat gesneden juridische updates en uitnodigingen voor evenementen te ontvangen.
Volgen wat u interessant vindt
Krijg aanbevelingen op basis van uw interesses
{phrase:advantage_3}
{phrase:advantage_4}
We vragen u om uw voor- en achternaam zodat wij die kunnen gebruiken als u zich bijvoorbeeld inschrijft op een Ploum Kennisevent.
Er wordt automatisch een wachtwoord voor u aangemaakt. Zodra uw account is aangemaakt ontvangt u dit wachtwoord in een welkomstmail. U kunt er direct mee inloggen. Dit wachtwoord kunt u indien gewenst ook zelf aanpassen via de wachtwoord vergeten functie.