Veranderingen in het Europese merkenrecht vanaf vandaag!

23 mrt '16

Vandaag, 23 maart 2016, is de start van een aantal aanzienlijke veranderingen in het Europese merkenrecht. Op deze dag treedt de nieuwe Uniemerkverordening in werking die de Gemeenschapsmerkenverordening vervangt. Wij spraken er in het artikel 'Vanaf 2016 veranderingen in het Europees merkenrecht' al eerder over.

Wat verandert er in het kort?EUIPO Logo

  1. Het Europese merkenbureau in Alicante heet nu EU Intellectual Property Office (EUIPO) en niet langer Bureau voor Harmonisatie in de Interne Markt (OHIM).
  2. Europese merken heten nu Uniemerken, in het Engels EU trade marks, en niet langer Gemeenschapsmerken (Community Trade Marks of CTM's).
  3. De positie van de merkhouder bij het tegenhouden van namaakgoederen die zich in transit bevinden, is verbeterd. De eigenaar van de goederen moet nu bewijzen dat de goederen in het land van bestemming geen inbreuk maken.
  4. Het wordt makkelijker om op te treden tegen voorbereidingshandelingen als het gaat om namaak.
  5. De kosten van een Uniemerk worden met name aantrekkelijker bij het deponeren voor waren en diensten in één klasse en bij het vernieuwen van een merk na tien jaar.
  6. De eis dat een merk grafisch moet kunnen worden voorgesteld vervalt. Dat maakt het makkelijker om moderne merken zoals geluidsmerken te registreren.
  7. Het IP Translator-arrest van het Europese Hof van Justitie wordt nu ook doorgevoerd in de wetgeving. Uitgangspunt is nu dat waren- en dienstenomschrijvingen in merkregistraties niet meer vaag kunnen zijn, maar moeten zeggen waarvoor iemand zijn of haar merk wil beschermen.

Uiterlijk in 2019 moet er ook een groot aantal wijzigingen worden doorgevoerd in de nationale merkenwetgevingen in de EU-landen en bij de nationale merkenbureaus, inclusief het Benelux-Bureau. Voor iedereen zijn de gevolgen anders. Bel of mail ons gerust voor wat deze veranderingen voor u betekenen. Een ding is voor iedereen wel hetzelfde: Boeven zullen proberen de naamswijzigingen aan te grijpen om op een succesvolle manier spookfacturen betaald te krijgen. Lees in het artikel ‘Europees bedrijfsleven wordt geteisterd door spookfacturen’ er meer over. Bij twijfel raden wij u aan nooit te betalen en eerst contact met ons op te nemen.

Contact

Advocaat, Partner

Willem Leppink

Expertises:  Intellectuele Eigendom, Europees recht, Merk- en Modelregistratie, Marketing en Reclame, Technologie, Media en Telecom, Food, E-commerce,

Deel dit artikel

Blijf op de hoogte

Klik op het plusje en schrijf je in voor updates over dit onderwerp.