15 feb '24
In de praktijk wordt vaak gebruik gemaakt van boetes om er zeker van te zijn dat de partij die een verplichting moet nakomen wordt aangespoord om dit ook daadwerkelijk te doen. Boetebedingen worden bijvoorbeeld veel gebruikt in NDA’s, waarbij als een van partijen de geheimhoudingsverplichting schendt een geldsom is verschuldigd aan de andere partij. Ook zien wij geregeld bepalingen waarbij er een boete is verschuldigd als een bepaalde mate van vertraging optreedt ten aanzien van de levering van een product of dienst. Boetebedingen kunnen ook worden gebruikt om een eventuele schadevergoeding vooraf te fixeren.
In het kader van best practices geven wij hieronder een korte opsomming van enkele tips voor het gebruik van boetebedingen in B2B-verhoudingen.
Een boetebeding kan, als deze goed gebruikt wordt, erg nuttig zijn. Hiervoor is het wel van belang dat de opsteller of lezer van de overeenkomst zich bewust is van het feit dat het boetebeding in de wet geregeld is en dat de wet daarmee ook gevolgen verbindt aan het boetebeding. Door middel van de overeenkomst kan er (in de meeste gevallen) ook worden afgeweken van de wet. Hieronder volgen enkele tips bij het gebruik van boetebedingen.
Als schuldeiser kun je in beginsel niet tegelijkertijd nakoming van de (geschonden) verbintenis en betaling van de boete vorderen. Indien hierover vooraf niet is nagedacht, kan dit leiden tot vervelende situaties. Van deze regel kan worden afgeweken, maar zorg er wel voor dat dit uitdrukkelijk gebeurt. Op deze manier wordt voorkomen dat alleen de boete kan worden gevorderd en niet bijvoorbeeld alsnog ook de levering van het product.
Volgens de wet komt een boete in plaats van schadevergoeding. Partijen kunnen hier wel van afwijken door uitdrukkelijk op te nemen in de overeenkomst dat de boete niet in de plaats treedt van schadevergoeding op grond van de wet. Mocht er dus wel gekozen worden voor een boete, zorg dan dat de boete (ook) hoog genoeg is om de eventuele schade te dekken. Indien de boete niet bedoeld is om in de plaats van de gewone schadevergoeding op grond van de wet te treden, moet dit dus uitdrukkelijk worden opgenomen in de overeenkomst. Om misverstanden te voorkomen is het raadzaam om dit zo specifiek mogelijk te doen.
Ook al is een boetebeding een manier om bijvoorbeeld schadevergoeding gemakkelijk te kunnen innen, er is nog altijd een aanmaning of een ingebrekestelling vereist voordat de schuldeiser recht heeft op de boete. Maar ook hiervoor geldt dat hiervan kan worden afgeweken door op te nemen dat de boete direct wordt verbeurt en dat de boete direct verschuldigd is, zonder dat een nadere ingebrekestelling vereist is.
De schuldenaar kan vragen aan de rechter om de boete te matigen, bijvoorbeeld als de boete onredelijk hoog is. Omstandigheden die in een dergelijk geval van belang zijn: de inhoud en strekking van het boetebeding, de verhouding tussen de werkelijke schade en de hoogte van de boete, de aard en inhoud van de overeenkomst en de strekking van het boetebeding. Houd er dus rekening mee dat een hoge flink afschrikwekkende boete ook niet altijd stand zal houden.
Meer vragen over boetes of andere bepalingen in commerciële overeenkomsten? Neem contact op met Matthijs Gardien en Merel van Bunge.
Contact
04 dec 24
29 nov 24
25 nov 24
19 nov 24
13 nov 24
11 nov 24
07 nov 24
01 nov 24
21 okt 24
14 okt 24
13 okt 24
09 okt 24
Met uw inschrijving blijft u op de hoogte van de laatste juridische ontwikkelingen op dit gebied. Vul hieronder uw gegevens in om per e-mail op te hoogte te blijven.
Blijf op de hoogte van de laatste juridische ontwikkelingen in uw sector. Vul hieronder uw gegevens in om op maat gesneden juridische updates en uitnodigingen voor evenementen te ontvangen.
Volgen wat u interessant vindt
Krijg aanbevelingen op basis van uw interesses
{phrase:advantage_3}
{phrase:advantage_4}
We vragen u om uw voor- en achternaam zodat wij die kunnen gebruiken als u zich bijvoorbeeld inschrijft op een Ploum Kennisevent.
Er wordt automatisch een wachtwoord voor u aangemaakt. Zodra uw account is aangemaakt ontvangt u dit wachtwoord in een welkomstmail. U kunt er direct mee inloggen. Dit wachtwoord kunt u indien gewenst ook zelf aanpassen via de wachtwoord vergeten functie.