Niet metéén op 1 januari 2023 een hangslot op uw kantoorpand bij ontbrekend energielabel C

07 nov '22

Over minder dan twee maanden is het zo ver: dan kunnen kantoorpanden zonder minimaal energielabel C worden gesloten op basis van het Bouwbesluit 2018. Het is al lange tijd onduidelijk hoe overheden daarmee zullen omgaan. De handhaving ligt bij de gemeenten en omgevingsdiensten zelf en de afgelopen tijd was er on-line nog weinig te vinden over hoe zij daarmee zullen omgaan. Sinds afgelopen vrijdag is daar eindelijk meer duidelijkheid over.

Op 4 november 2022 heeft het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO) namelijk gemeenten geadviseerd hoe met de handhaving kan worden omgegaan (Uitvoeren toezicht bij energielabel C voor kantoren - Informatiepunt Leefomgeving (iplo.nl)). De eerste drie stappen (vooraankondiging, controle en hercontrole – zowel gericht op verhuurders als huurders) zijn verder uitgewerkt in een stroomdiagram:

Vervolgens zijn stappen vier en vijf de handhaving en de escalatie daarvan. Voorbeelden van handhaving zijn een last onder dwangsom (laatste kans om binnen bepaalde termijn op te lossen en anders boete) en bestuursdwang (waarbij het pand gesloten wordt).

Het goede nieuws is dat het IPLO niet adviseert om meteen per 1 januari 2023 te gaan handhaven en kantoorpanden te sluiten. Het nieuwe jaar wordt dus niet gestart met een hangslot. Hoewel vastgoedeigenaren/verhuurders en huurders per die datum wel al wettelijk in overtreding zijn, hadden wij directe handhaving ook niet verwacht. In de eerste periode zullen gemeenten eerder gaan inzetten op informeren en het duidelijk maken van de urgentie. De impact van een gesloten kantoor is immers groot. Aan de andere kant is het al sinds 2018 duidelijk wat de verplichting is per 1 januari 2023. Met het oog op de energietransitie komen overheden er niet mee weg om vrijblijvend met de wettelijke verplichting om te gaan. Dat blijkt ook duidelijk uit het recente advies van het IPLO: indien een partij niet binnen 12 weken een energie- of maatwerkadvies incl. planning kan tonen, waarbij het vereiste energielabel binnen één jaar is bemachtigd, volgt stap 4: handhaving. De duimschroeven worden dan dus al snel aangedraaid.     

Met het advies van het IPLO wordt gelukkig wel wat ademruimte gecreëerd. Hoewel een jaar veel lijkt, is het nu echter wel tijd om in actie te komen. Want bij een pand waarbij er grotere (veelal constructieve of technische) aanpassingen moeten worden gemaakt, is een jaar eigenlijk heel kort. Helemaal in de huidige tijd, waar aannemers en sommige bouwmaterialen schaars zijn. Dat maakt de doorlooptijd van zo’n project behoorlijk lang. Ook juridisch gezien zijn dergelijke werkzaamheden niet zomaar geregeld. Afhankelijk van de juridische kwalificatie (dringende werkzaamheden of renovatie), dient een verhuurder eerst een goedkeuringstraject te doorlopen met zijn huurders. Met name bij panden met meerdere huurders kan daar veel tijd in gaan zitten (en moet men soms ook eerst langs de rechter).

Onze advocaten op het gebied van huurrecht (Anton van den Heuvel) en handhaving (Alexandra Danopoulos) helpen u hier graag mee. Binnen het samenwerkingsverband Checkjelabel kunnen zij snel schakelen met adviseurs op commercieel (AREA Occupier Solutions) en technisch (Facilicom Energiemanagement) gebied om een gesloten kantoorpand en een uitgezette huurder alsnog tijdig te voorkomen.

Contact

Advocaat, Partner

Anton van den Heuvel

Expertises:  Huurrecht,Vastgoedrecht, Bouw en Vastgoed,Energie, Commerciële Contracten,Logistiek Vastgoed,

Advocaat, Partner

Alexandra Danopoulos

Expertises:  Bestuursrecht,Energierecht,Omgevingsrecht,Vastgoedrecht,Afvalstoffenrecht,Europees recht,Milieurecht ,Voedsel- en Warenpraktijk, Energie,Transport en Logistiek,Food, Handhaving en sancties,Logistiek Vastgoed,

Deel dit artikel

Blijf op de hoogte

Klik op het plusje en schrijf je in voor updates over dit onderwerp.

Met uw inschrijving blijft u op de hoogte van de laatste juridische ontwikkelingen op dit gebied. Vul hieronder uw gegevens in om per e-mail op te hoogte te blijven.

Persoonlijke gegevens

 

Bedrijfsgegevens

Meer informatie over hoe we uw persoons­gegevens gebruiken, kunt u lezen in ons Privacy statement. U kunt uw voorkeuren altijd wijzigen via de link ‘Wijzig uw gegevens' of u afmelden via de link ‘Afmelden'. Deze links vindt u onderaan ieder bericht dat u van Ploum ontvangt.

* Verplicht in te vullen velden.

Geïnteresseerd in

Persoonlijke gegevens

 

Bedrijfsgegevens

Meer informatie over hoe we uw persoons­gegevens gebruiken, kunt u lezen in ons Privacy statement. U kunt uw voorkeuren altijd wijzigen via de link ‘Wijzig uw gegevens' of u afmelden via de link ‘Afmelden'. Deze links vindt u onderaan ieder bericht dat u van Ploum ontvangt.

* Verplicht in te vullen velden.

Geïnteresseerd in

Account aanmaken

Haal alles uit Ploum.nl. Binnen een minuut geregeld.

Ik heb al een account

Voordelen Mijn Ploum

  • Volgen wat u interessant vindt
  • Krijg aanbevelingen op basis van uw interesses

Account aanmaken

Haal alles uit Ploum.nl. Binnen een minuut geregeld.

*Verplicht in te vullen velden.

Ik heb al een account

Voordelen Mijn Ploum

Volgen wat u interessant vindt

Krijg aanbevelingen op basis van uw interesses

{phrase:advantage_3}

{phrase:advantage_4}


Waarom vragen we uw naam?

We vragen u om uw voor- en achternaam zodat wij die kunnen gebruiken als u zich bijvoorbeeld inschrijft op een Ploum Kennisevent.

Wachtwoord

Er wordt automatisch een wachtwoord voor u aangemaakt. Zodra uw account is aangemaakt ontvangt u dit wachtwoord in een welkomstmail. U kunt er direct mee inloggen. Dit wachtwoord kunt u indien gewenst ook zelf aanpassen via de wachtwoord vergeten functie.