21 nov '23
Bij het oprichten van een onderneming is vaak één van de eerste stappen het bedenken van een pakkende naam voor het bedrijf of product. Voor veel ondernemingen en marketingteams staat een pakkende naam gelijk aan een herkenbare naam die aan de klanten in één oogopslag duidelijk maakt wat voor producten of services worden aangeboden. De naam beschrijft in feite wat zo’n bedrijf doet, of wat voor product het is. In veel gevallen moeten wij start-ups en scale-ups toch teleurstellen als zij ons vertellen wat voor, in hun ogen, pakkende naam ze voor hun nieuwe bedrijf of product hebben bedacht. Want waar een naam die de producten of services beschrijft voor marketing misschien ideaal is, zijn dit in heel veel gevallen namen die niet in aanmerking komen voor merkrechtelijke bescherming. En dit is natuurlijk zonde, al helemaal als deze naam al veelvoudig wordt gebruikt en gepromoot!
Want hoe zat het merkrechtelijk ook alweer precies met beschrijvende namen? Een van de belangrijkste regels om een teken, zoals een bedrijfs- of productnaam, als merk te kunnen registreren, is dat het teken onderscheidend vermogen moet hebben en niet-beschrijvend is. Een teken wordt als beschrijvend gezien, als het een kenmerk van de aangeboden waren of diensten aangeeft. In zo’n geval voldoet het teken niet aan de vereisten (ook wel de absolute gronden genoemd) van het merkrecht en wordt de naam als merk geweigerd. De verklaring van deze regel is eigenlijk best logisch. Nu een merkregistratie een exclusief recht geeft op een teken, moet met deze vereisten worden voorkomen dat een partij een exclusief recht krijgt op bijvoorbeeld een algemeen woord, dat voor een ieder vrij moet blijven om te kunnen gebruiken.
Hou bij het bedenken van een nieuwe naam dan ook (onder andere) rekening met de regel van onderscheidend vermogen en niet-beschrijvendheid. Dit kan al op een relatief eenvoudige manier door een bepaalde woordspeling, een niet-bestaand woord of andere kwinkslag in de naam te verwerken, waardoor deze niet direct beschrijvend is voor de aangeboden producten of services. Op die manier is de naam herkenbaar én kan je deze als merk registeren, waarmee je een exclusief recht op de naam krijgt. En met dit exclusieve recht kan je ook weer optreden tegen derden die een (bijna) gelijke naam gebruiken.
Tip: zorg dat je helemaal aan het begin controleert of jouw naam wel in aanmerking komt voor een merk, want je kan beter aan het begin een aanpassing moeten doen dan wanneer je al de eerste successen hebt bereikt. Mocht je twijfelen of de voorgenomen naam in aanmerking komt voor merkbescherming, dan denken een van onze merkengemachtigde heel graag met je mee!
29 nov 24
25 nov 24
19 nov 24
13 nov 24
11 nov 24
07 nov 24
01 nov 24
21 okt 24
14 okt 24
13 okt 24
09 okt 24
07 okt 24
Met uw inschrijving blijft u op de hoogte van de laatste juridische ontwikkelingen op dit gebied. Vul hieronder uw gegevens in om per e-mail op te hoogte te blijven.
Blijf op de hoogte van de laatste juridische ontwikkelingen in uw sector. Vul hieronder uw gegevens in om op maat gesneden juridische updates en uitnodigingen voor evenementen te ontvangen.
Volgen wat u interessant vindt
Krijg aanbevelingen op basis van uw interesses
{phrase:advantage_3}
{phrase:advantage_4}
We vragen u om uw voor- en achternaam zodat wij die kunnen gebruiken als u zich bijvoorbeeld inschrijft op een Ploum Kennisevent.
Er wordt automatisch een wachtwoord voor u aangemaakt. Zodra uw account is aangemaakt ontvangt u dit wachtwoord in een welkomstmail. U kunt er direct mee inloggen. Dit wachtwoord kunt u indien gewenst ook zelf aanpassen via de wachtwoord vergeten functie.