https://ploum.nl/uploads/Artikelen_en_Track_Records_en_expertise/Intellectueel_eigendom/pexels-photo-1851415.jpeg

ACM dwingt webwinkel te stoppen met gebruik neplikes en nepvolgers

28 jan '21

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft voor het eerst een bedrijf gedwongen te stoppen met het gebruik van neplikes en nepvolgers op social media.

ACM: gebruik neplikes en nepvolgers is misleidend

De bekende influencer Mobicep is eigenaar van het bedrijf Bicep Papa B.V. Dit bedrijf verkoopt via een webwinkel onder andere voedingssupplementen. Bicep Papa maakt voor de verkoop van deze producten reclame via social media, waaronder via Instagram.

Uit onderzoek van de ACM is gebleken dat Bicep Papa tegen betaling neplikes en nepvolgers heeft gebruikt om haar producten via social media te promoten. Over een periode van bijna twee jaar heeft de webwinkel in totaal 98.000 volgers en 27.000 likes gekocht bij een aanbieder van neplikes en -volgers. Volgens de ACM heeft Bicep Papa zich door het gebruik van deze vorm van ‘niet-authentieke engagement’ populairder voorgedaan dan het bedrijf eigenlijk is. De ACM vindt dat Bicep Pipa consumenten hierdoor heeft misleid. Om Bicep Papa te dwingen met deze praktijken te stoppen, heeft de ACM een last onder dwangsom opgelegd. De last onder dwangsom kan oplopen tot 100.000 euro.

Leidraad Bescherming online consument

De handhavingsactie van de ACM volgt op de publicatie van de Leidraad Bescherming online consument. In deze leidraad heeft de ACM uitgelegd dat het inzetten van neplikes en nepvolgers niet is toegestaan. Dit is in strijd met de Wet oneerlijke handelspraktijken en het ‘manipulatieverbod’ uit de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing van de Stichting Reclame Code. Onze kantoorgenoot Martijn Poulus schreef eerder namens de Vereniging voor Reclamerecht mee aan een rapport over de consultatieversie van de Leidraad Bescherming online consument van de ACM. In dat rapport kwam ook het gebruik van nepreviews aan bod.

Verder onderzoek door de ACM

De afgelopen periode heeft de ACM meerdere bedrijven opgespoord die nepreviews, neplikes en nepvolgers aanbieden. Deze bedrijven zijn door de ACM gemaand met het aanbieden van hun diensten te stoppen. De ACM heeft laten weten in de toekomst vaker te gaan handhaven. Vooralsnog lijkt de ACM zich te richten op influencers die neplikes en nepvolgers hebben gekocht. Of de ACM ook de bedrijven die neplikes en nepvolgers aanbieden gaat aanpakken, moet nog blijken.

Heeft u vragen over (online) reclame- en marketingrecht? Neem dan contact op met een van onze in reclamerecht gespecialiseerde advocaten.

Aankomende events

Deel dit artikel

Blijf op de hoogte

Klik op het plusje en schrijf je in voor updates over dit onderwerp.

Expertise(s)

Onderwerp(en)