https://ploum.nl/uploads/Artikelen_en_Track_Records_en_expertise/Intellectueel_eigendom/mailbox-3469361_1920.jpg

Aangescherpte regels over geadresseerde reclamepost van kracht

30 apr '21

Sinds deze maand (vanaf 1 april 2021) geldt een nieuwe, aangescherpte versie van de Code voor het gebruik van Postfilter 2021 (Code Postfilter). Deze bijzondere reclamecode van de Stichting Reclame Code geeft richtlijnen voor het verzenden van geadresseerde reclamepost.

Wat is het Postfilter?

Het versturen van geadresseerde reclamepost is een effectieve en veelgebruikte marketingtool. Consumenten kunnen echter bezwaren hebben tegen het ontvangen van geadresseerde reclamepost. Daarom zijn Nederlandse bedrijven en maatschappelijke organisaties Postfilter gestart. Postfilter is een centraal meldpunt, waar consumenten zelf kunnen vastleggen welke ongevraagde geadresseerde reclamepost zij niet willen ontvangen.

De regels voor het versturen van geadresseerde reclamepost zijn vastgelegd in de Code Postfilter. Als een consument post ontvangt die niet welkom is, dan kan hij daarover een klacht indienen bij de afzender. Als de afzender niet op tijd (binnen vier weken) reageert, of niet tevreden is over de afhandeling van de klacht, dan kan de consument een klacht over de ontvangen reclamepost indienen bij de Reclame Code Commissie.

De vier belangrijkste veranderingen in de Code Postfilter

De Code Postfilter bleek na feedback van consumenten aan herziening toe. De belangrijkste wijzigingen die sinds 1 april 2021 gelden, hebben wij hieronder op een rij gezet.

1. Verwijzing naar Postfilter op geadresseerde reclamepost

Het is voortaan verplicht om op de reclame-uitingen (de reclamepost) te verwijzen naar Postfilter. De gedachte daarachter is dat het voor consumenten zo een stuk duidelijker is waar zij hun voorkeuren voor het ontvangen van reclamepost kunnen doorgeven. De Code Postfilter geeft een aantal voorbeelden van zinnen die afzenders voor dat doel in hun reclamepost kunnen opnemen:

“Geen reclamepost meer ontvangen? Via www.postfilter.nl meldt u zich eenvoudig af voor reclamepost van adverteerders waar u niet klant bent of klant was.”

“Geen reclamepost meer? Maak uw bezwaar bekend via www.postfilter.nl.”

2. Anoniem afmelden voor geadresseerde reclamepost

Ook nieuw is dat consumenten voortaan anoniem kunnen vastleggen dat zij geen reclamepost willen ontvangen. Consumenten geven dan alleen adresgegevens door en geen naam en/of e-mailadres. Als consumenten voor anoniem afmelden kiezen, wordt deze voorkeur voor twee jaar vastgelegd in het Postfilter. Niet-geanonimiseerde adresgegevens worden voor de duur van zes jaar vastgelegd.

3. Afhandeltermijn voor klachten wordt verlengd

Als iemand meent dat een verzender van reclamepost in strijd handelt met de Code Postfilter, dan kan hij of zij daarover een klacht indienen bij de betreffende verzender. Voorheen kreeg de verzender twee weken de tijd om op zo’n klacht te reageren. Omdat deze termijn in de praktijk nogal krap bleek, hebben verzenders voortaan vier weken de tijd om klachten goed af te handelen.

4. Nationaal Overledenenregister  krijgt een aparte website

Voorheen was het Nationaal Overledenenregister op de website van Postfilter te vinden. Uit feedback van consumenten bleek dat dit onvoldoende duidelijk was. Daarom heeft het Nationaal Overledenenregister een eigen website gekregen. Via het Nationaal Overledenenregister kunnen nabestaanden van een overledene doorgeven dat iemand is overleden, zodat geadresseerde reclamepost niet langer wordt verzonden.

Handige checklist

In de Code Postfilter is een handig stroomschema voor het versturen van geadresseerde reclamepost opgenomen. Via onderstaande checklist kunnen verzenders snel kijken wat te doen als zij geadresseerde reclamepost willen versturen.

Bron: Stichting Reclame Code.

Conclusie

De hernieuwde Code Postfilter brengt strengere regels voor het versturen van geadresseerde reclamepost met zich. Om klachten van consumenten te voorkomen, is juiste naleving van de Code Postfilter van groot belang. De in reclame- en marketingrecht gespecialiseerde advocaten van Ploum adviseren u graag over het versturen van geadresseerde reclamepost in het algemeen en de Code Postfilter in het bijzonder.

Aankomende events

Deel dit artikel

Blijf op de hoogte

Klik op het plusje en schrijf je in voor updates over dit onderwerp.

Met uw inschrijving blijft u op de hoogte van de laatste juridische ontwikkelingen op dit gebied. Vul hieronder uw gegevens in om per e-mail op te hoogte te blijven.

Persoonlijke gegevens

 

Bedrijfsgegevens

Meer informatie over hoe we uw persoons­gegevens gebruiken, kunt u lezen in onze privacyverklaring. U kunt uw voorkeuren altijd wijzigen via de link ‘Profiel wijzigen' of u afmelden via de link ‘Afmelden'. Deze links vindt u onderaan ieder bericht dat u van Ploum ontvangt.

* Verplicht in te vullen velden.

Geïnteresseerd in

Persoonlijke gegevens

 

Bedrijfsgegevens

Meer informatie over hoe we uw persoons­gegevens gebruiken, kunt u lezen in onze privacyverklaring. U kunt uw voorkeuren altijd wijzigen via de link ‘Profiel wijzigen' of u afmelden via de link ‘Afmelden'. Deze links vindt u onderaan ieder bericht dat u van Ploum ontvangt.

* Verplicht in te vullen velden.

Geïnteresseerd in

Account aanmaken

Haal alles uit Ploum.nl. Binnen een minuut geregeld.

Ik heb al een account

Voordelen Mijn Ploum

  • Volgen wat u interessant vindt
  • Krijg aanbevelingen op basis van uw interesses

*Verplicht in te vullen velden.

Ik heb al een account

Voordelen Mijn Ploum

Volgen wat u interessant vindt

Krijg aanbevelingen op basis van uw interesses

{phrase:advantage_3}

{phrase:advantage_4}


Waarom vragen we uw naam?

We vragen u om uw voor- en achternaam zodat wij die kunnen gebruiken als u zich bijvoorbeeld inschrijft op een Ploum Kennisevent.

Wachtwoord

Er wordt automatisch een wachtwoord voor u aangemaakt. Zodra uw account is aangemaakt ontvangt u dit wachtwoord in een welkomstmail. U kunt er direct mee inloggen. Dit wachtwoord kunt u indien gewenst ook zelf aanpassen via de wachtwoord vergeten functie.