15 feb '24
In deze zaak tussen Buongiorno en Inditex bij het Hof van Justitie van de Europese Unie ("HJEU"), ging het geschil over een promotiecampagne van Buongiorno. Buongiorno, een aanbieder van informatiediensten via internet en mobiele telefonie, organiseerde een campagne ter promotie van een nieuw type abonnement. Als onderdeel van deze campagne konden nieuwe abonnees deelnemen aan een loterij waar een ZARA-cadeaubon ter waarde van 1.000 euro te winnen viel. Nadat de abonnee op een banner had geklikt om toegang te krijgen tot de loterij, kreeg hij op het volgende scherm het 'ZARA'-teken te zien in een rechthoek die deed denken aan het ontwerp van cadeaubonnen.
Dit leidde tot een juridisch geschil met Inditex, de houdster van het merk ZARA, vanwege het gebruik van het "ZARA"-teken in de reclamecampagnes. Inditex beweerde dat dit gebruik onrechtmatig was en dat het inbreuk maakte op haar merkrechten. Buongiorno voerde aan dat het slechts incidenteel gebruik betrof en dat dit teken niet als merk werd gebruikt, maar eerder als een referentie die valt onder het rechtmatig gebruik van andermans onderscheidende tekens.
Het Hof concludeert dat de merkhouder het algemeen eerlijke gebruik van een teken om waren of diensten van de merkhouder aan te duiden of ernaar te verwijzen, niet mag verbieden. Het is echter aan de nationale rechter om te beoordelen of dit specifieke gebruik ook noodzakelijk was om de bestemming van een door Buongiorno aangeboden dienst duidelijk te maken en, in voorkomend geval, of dit gebruik in overeenstemming was met de eerlijke handelspraktijken. Alvorens deze beoordeling te maken, moet de nationale rechter echter nagaan of dit specifieke gebruik van het merk weldegelijk gebruik van een merk vormt.
Er resteren nog steeds interessante vragen, niet alleen met betrekking tot de beoordeling die de nationale rechter zal moeten maken over het noodzakelijke gebruik (was het ook noodzakelijk om een rechthoek op te nemen die de indruk van een cadeaubon wekt), maar ook bijvoorbeeld ook of dit niet feitelijk een uitputtingsvraagstuk is in plaats van refererend merkgebruik.
Wordt vervolgd...
19 nov 24
13 nov 24
11 nov 24
07 nov 24
01 nov 24
21 okt 24
14 okt 24
13 okt 24
09 okt 24
07 okt 24
27 sep 24
13 sep 24
Met uw inschrijving blijft u op de hoogte van de laatste juridische ontwikkelingen op dit gebied. Vul hieronder uw gegevens in om per e-mail op te hoogte te blijven.
Blijf op de hoogte van de laatste juridische ontwikkelingen in uw sector. Vul hieronder uw gegevens in om op maat gesneden juridische updates en uitnodigingen voor evenementen te ontvangen.
Volgen wat u interessant vindt
Krijg aanbevelingen op basis van uw interesses
{phrase:advantage_3}
{phrase:advantage_4}
We vragen u om uw voor- en achternaam zodat wij die kunnen gebruiken als u zich bijvoorbeeld inschrijft op een Ploum Kennisevent.
Er wordt automatisch een wachtwoord voor u aangemaakt. Zodra uw account is aangemaakt ontvangt u dit wachtwoord in een welkomstmail. U kunt er direct mee inloggen. Dit wachtwoord kunt u indien gewenst ook zelf aanpassen via de wachtwoord vergeten functie.