https://ploum.nl/uploads/Artikelen_en_Track_Records_en_expertise/Intellectueel_eigendom/RSM_artikel.jpg

Youtubers, Instagrammers en TikTok-ers opgelet… de RSM en Mediawet zijn aangepast

13 jul '22

Reclame via sociale media kanalen is inmiddels uitgegroeid tot een zeer belangrijke vorm van reclame. De invloed van sociale media is hierdoor aanzienlijk toegenomen en het is dus niet gek dat de regelgeving rondom deze vorm van reclame sterk in beweging is.

Op 1 juli 2022 is de aangepaste Reclamecode Sociale Media & Influencer Marketing (RSM) in werking getreden. De aanleiding voor deze recente wijziging zijn de nieuwe beleidsregels van het Commissariaat voor de Media waarin wordt uitgelegd dat de Mediawet ook geldt voor grote influencers op videoplatforms zoals TikTok, YouTube of Instagram.

De nieuwe regels uit de RSM

De hoofdregel is nog altijd: wees als influencer transparant over de relatie tot de adverteerder, maak kenbaar wie je bent en houd rekening met minderjarigen.

De belangrijkste veranderingen bespreken wij onderstaand.  

  1. Nieuwe definitie van sociale media
    • In de RSM is nu uitgelegd wat onder sociale media precies wordt verstaan. Het gaat namelijk om online platformen waarop gebruikers zelf inhoud genereren en er interactie mogelijk is tussen de gebruikers zoals (maar zeker niet beperkt tot) YouTube, Instagram, Facebook en TikTok.
       
  2. Duidelijkheid over aanwezigheid van reclame
    • De vermelding van het feit dat reclame wordt gemaakt moet bovenal duidelijker worden aangegeven.
    • De vermelding dat een video reclame bevat moet aan het begin van de video, tijdens de aanprijzing óf doorlopend zichtbaar zijn. Daarnaast moet óók in de beschrijving onder de video worden opgenomen dat er sprake is van reclame.
      1. Als voorbeeld geeft de RSM de volgende vermeldingen van reclame: “Advertentie”, “Advertorial”, “Betaalde promotie” en “Betaald partnerschap met (…)”.
      2. Van de termen “collab” en “partner(ship)" mag een influencer niet langer gebruik maken, aangezien deze termen toch té onduidelijk blijken te zijn.
         
    • Als de influencer daarentegen alleen een hashtag plaatst bij bijvoorbeeld een foto op Instagram, dan moet deze hashtag duidelijk weergeven dat het om reclame gaat en deze hashtag moet onmiddellijk in het oog springen van de socialemediagebruikers. Dit betekent dat de hashtag over de reclame niet ‘verstopt’ mag staan tussen andere hashtags of informatie.
      1. Het plaatsen van de hashtag over reclame aan het begin van een opsomming hashtags in de post is daarom de meest ‘veilige’ optie.
      2. Als voorbeeld voor duidelijke hashtags zijn #reclame en #advertentie gegeven.
         
  3. Manipulatieverbod
    • Het is verboden om neplikes en nepvolgers toe te voegen aan een profiel op Sociale Media.
       

Op wie is de mediawet nog meer van toepassing?

Voldoe je als influencer aan alle onderstaande eisen, dan val je onder de Mediawet en dus ook onder het toezicht van het Commissariaat van de Media:

  1. Je hebt meer dan 500.000 volgers of abonnees op YouTube, TikTok of Instagram;
  2. De afgelopen 12 maanden heb je minstens 24 video’s geplaats;
  3. In ruil voor het plaatsen van de video’s heb je geld verdiend of gratis producten ontvangen;
  4. Het onder 3 genoemde voordeel komt ten goede van een bij de KVK ingeschreven onderneming.

Voor deze groep influencers gelden sinds 1 juli 2022 strengere eisen. Zo moeten zij zich aanmelden bij het Commissariaat voor de Media en moeten zij op hun profiel duidelijke informatie verstrekken over wie zij zijn. Wordt de Mediawet overtreden, , dan is er kans op een boete.

Verantwoordelijkheid

De verantwoordelijkheid  de naleving van de regels uit de RSM of de Mediawet liggen niet alleen bij de influencer, maar ook bij de adverteerder. Let er als adverteerder daarom goed op dat duidelijke instructies gegeven aan de influencer over het plaatsen van de posts en de daarbij behorende regels én controleer of de gemaakte afspraken worden nageleefd.

Mocht je vragen hebben over influencer-reclame, of heb je andere vragen over het reclamerecht? Neem dan contact op met onze in reclame- en marketingrecht gespecialiseerde advocaten.

Contact

Advocaat

Hidde van der Kaaij

Expertises:  Intellectuele Eigendom, Marketing en Reclame, Technologie, Media en Telecom,

Heeft u vragen over de informatie op deze pagina?

+31 (0)10 4406440 info@ploum.nl

Deel dit artikel

Blijf op de hoogte

Klik op het plusje en schrijf je in voor updates over dit onderwerp.

Expertise(s)

Onderwerp(en)