Webwinkels opgelet: verwijzen naar nieuw platform online geschillenbeslechting

24 feb '16

Winkelen via het internet blijft nog steeds populair. Het aantal mensen dat online winkelt neemt dan ook nog steeds toe. De online consument kan niet meer over het hoofd worden gezien. De wetgeving speelt hier ook op in.

Online platform

Recent heeft de Europese Commissie, op grond van een Europese Verordening een Europees platform voor online geschillen beslechting (ODR) gelanceerd. Sinds 15 februari 2016 is dit platform actief. Met het platform kunnen consumenten en webwinkels in de EU geschillen over online aankopen oplossen. Het moet voor de consument dus gemakkelijker worden om klachten in te dienen over zowel nationale als grensoverschrijdende (binnen de EU) webwinkels. De geschillen worden via het platform naar de nationale instanties voor alternatieve geschillenbeslechting (ADR) doorgeleid. De geschillencommissie waarnaar wordt doorgeleid hanteert verder gewoon haar eigen procedures en regels.

Verplichting webwinkels

Webwinkels zijn nu verplicht consumenten te wijzen op dit door de Europese Commissie gelanceerde online platform. De verwijzing naar het online platform (http://ec.europa.eu/consumers/odr/) moet voor de consument gemakkelijk op de website terug te vinden zijn en moet daarnaast ook in de algemene voorwaarden van de webwinkel worden opgenomen. Daarnaast kan de webwinkel nog steeds verwijzen naar reguliere (nationale) geschillencommissies waarbij hij is aangesloten.

Werk aan de winkel!

Webwinkeliers moeten dus hun algemene voorwaarden aanpassen en zorgen dat de link naar het ODR platform duidelijk op de website is terug te vinden. Dit artikel is geschreven door Ady van Nieuwenhuizen.

Deel dit artikel

Blijf op de hoogte

Klik op het plusje en schrijf je in voor updates over dit onderwerp.