22 jan '24
Naar aanleiding van de illegale annexatie door Rusland van Oekraïens grondgebied begin 2022, heeft de Europese Unie (“EU”) verschillende sanctiepakketten aangenomen tegen Rusland in aanvulling op de sancties die sinds 2014 gelden. Deze sancties moeten het voor Rusland moeilijk maken om de oorlog tegen Oekraïne voort te zetten, en zijn specifiek gericht tegen de politieke, militaire en economische elite die verantwoordelijk is voor de invasie.[1] Inmiddels is de oorlog tussen Rusland en Oekraïne al bijna twee jaar een feit en heeft de EU op 18 december 2023 alweer het twaalfde sanctiepakket aangenomen tegen Rusland.[2] Zoe Poortvliet bespreekt de hoofdlijnen van de sanctiemaatregelen in het twaalfde sanctiepakket tegen Rusland.
In gevallen waarbij de internationale vrede en/of veiligheid wordt bedreigd is de EU op grond van artikel 21 van het Verdrag betreffende de Europese Unie (“VEU”) bevoegd om op te treden en op grond van artikel 29 VEU sanctiemaatregelen in te stellen ten aanzien van landen, organisaties, bedrijven en/of individuele personen, zoals[1]:
De sancties tegen Rusland bestaan onder meer uit import- en exportverboden van bepaalde goederen en technologieën, verboden op het verlenen van bepaalde diensten, verboden met betrekking tot de financiering van de Russische Federatie en verboden tegen het omzeilen van EU sancties.
Daarnaast heeft de EU veel Russische personen en entiteiten bij wijze van financiële sanctiemaatregelen toegevoegd aan haar geconsolideerde sanctielijst. Personen en entiteiten die op deze lijst staan zijn onderworpen aan beperkende maatregelen; hun tegoeden zijn bevroren en daarnaast is het verboden om – als EU-burger of bedrijf – (in)direct economische middelen (alles wat waarde heeft in het economisch verkeer) aan hen ter beschikking te stellen. (In)direct zaken doen met deze personen en/of entiteiten is dus ook niet toegestaan.
Met het twaalfde sanctiepakket beoogt de EU – in aanvulling op het bovenstaande – om het Rusland nóg moeilijker te maken om de oorlog voort te zetten. Het pakket ziet onder meer toe op:
Allereerst heeft de EU de lijst van goederen die onderworpen zijn aan import- en exportverboden uitgebreid. Zo is de lijst met goederen die zouden kunnen bijdragen tot de technologische verbetering van de Russische defensie- en veiligheidssector uitgebreid met: chemische stoffen, lithiumbatterijen, thermostaten, gelijkstroommotoren en servomotoren, gereedschapswerktuigen en machineonderdelen.
Daarnaast heeft de EU verdere beperkingen ingevoerd op de invoer van goederen die aanzienlijke inkomsten genereren voor Rusland en daardoor de voortzetting van de oorlog tegen Oekraïne ondersteunen. Producten die hieronder vallen zijn o.a.: ruwijzer, spiegelijzer, koperdraad, aluminimumdraad en vloeibaar propaan (lpg). Voorts is er een verbod ingesteld op de invoer, althans aankoop of overdracht van (niet-industriële natuurlijke en synthetische) diamanten uit Rusland.
Voorts heeft de EU extra maatregelen aangenomen tegen het omzeilen van de EU-sancties. Zo zijn EU-exporteurs verplicht om in hun contracten een ‘Niet-naar-Ruslandclausule’ op te nemen. Deze clausule houdt in dat bij de verkoop, levering, overdracht of uitvoer naar een derde land, de wederuitvoer naar Rusland en de wederuitvoer voor gebruik in Rusland van bijzonder gevoelige goederen en technologie verboden is.
Verder heeft de EU het doorvoerverbod voor goederen en technologieën voor tweeërlei gebruik die vanuit de EU via Rusland naar derde landen worden uitgevoerd, uitgebreid tot alle gevechtsgoederen. Dit moet voorkomen dat producten die via Rusland naar derde landen worden verstuurd toch in Rusland blijven.
Tot slot heeft de EU nog eens 61 personen en 86 entiteiten toegevoegd aan haar sanctielijst. De nieuwe plaatsingen zijn o.a. gericht tegen personen en/of entiteiten die het militaire en industriële complex van Rusland in zijn aanvalsoorlog tegen Oekraïne rechtstreeks ondersteunen, die verantwoordelijk zijn voor het omzeilen van de EU-sancties maar ook die verantwoordelijk zijn voor de gedwongen overname van in Rusland gevestigde ondernemingen uit de EU.[2]
Uit het voorgaande blijkt dat er met het twaalfde sanctiepakket veel is veranderd, althans zal veranderen, qua regelgeving omtrent de situatie met Rusland. Dit onderstreept het belang van EU-burgers en bedrijven om regelmatig te controleren of zij – voor zover relevant – niet in strijd handelen met deze sanctiepakketten.
De specialisten van ons team Internationale Handel, Douane en Voedsel- en warenpraktijk staan u graag bij indien u vragen heeft over dit onderwerp, of over andere kwesties rondom Internationale Handel, Douane of Voedselveiligheid- en wetgeving. Door onze jarenlange ervaring in onder meer de Internationale handel en logistiek, kunnen wij u snel en effectief van dienst zijn. Indien u vragen heeft over dit onderwerp, kunt u contact opnemen met één van onze teamleden of neem rechtstreeks contact op met Jikke Biermasz (j.biermasz@ploum.nl) of Marijn van Tuijl (m.vantuijl@ploum.nl).
Contact
29 nov 24
25 nov 24
19 nov 24
13 nov 24
11 nov 24
07 nov 24
01 nov 24
21 okt 24
14 okt 24
13 okt 24
09 okt 24
07 okt 24
Met uw inschrijving blijft u op de hoogte van de laatste juridische ontwikkelingen op dit gebied. Vul hieronder uw gegevens in om per e-mail op te hoogte te blijven.
Blijf op de hoogte van de laatste juridische ontwikkelingen in uw sector. Vul hieronder uw gegevens in om op maat gesneden juridische updates en uitnodigingen voor evenementen te ontvangen.
Volgen wat u interessant vindt
Krijg aanbevelingen op basis van uw interesses
{phrase:advantage_3}
{phrase:advantage_4}
We vragen u om uw voor- en achternaam zodat wij die kunnen gebruiken als u zich bijvoorbeeld inschrijft op een Ploum Kennisevent.
Er wordt automatisch een wachtwoord voor u aangemaakt. Zodra uw account is aangemaakt ontvangt u dit wachtwoord in een welkomstmail. U kunt er direct mee inloggen. Dit wachtwoord kunt u indien gewenst ook zelf aanpassen via de wachtwoord vergeten functie.