“Klik snel hier!” ACM publiceert leidraad over online beïnvloeding
Deze week heeft de Autoriteit Consument en Markt (ACM) een
leidraad gepubliceerd over de bescherming van de online consument. In de leidraad beschrijft de toezichthouder hoe zij consumentenregels toepast op beïnvloedingstechnieken op het internet. Dit onderwerp is onderdeel van het thema ‘digitale economie’; een van de
agendathema’s voor de ACM in 2020.
Achtergrond van de leidraad
Consumenten doen steeds meer aankopen online. Bedrijven die producten of diensten online aanbieden, maken gebruik van allerlei methoden en technieken om consumenten richting een aankoop of een andere beslissing te bewegen. Denk aan het tonen van teksten als “Koop nu! Nog maar één exemplaar beschikbaar!” Consumenten zijn gevoelig voor dit soort sturing. Als een bedrijf misbruik maakt van deze kwetsbaarheid, kan dat in strijd zijn met consumentenregels.
De leidraad is bedoeld om partijen te helpen bij het inrichten van online beslisomgevingen voor consumenten. Zo kunnen zij nagaan of de beïnvloeding die zij op hun website toepassen wel of niet geoorloofd is.
Belangrijkste uitgangspunten
De belangrijkste uitgangspunten van de leidraad zijn:
- prijzen inclusief alle kosten moeten duidelijk zijn tijdens het bestelproces; dus: voor de aankoop;
- voor consumenten moet duidelijk zijn als het aanbod gepersonaliseerd is;
- schaarste-aanduidingen moeten waar zijn;
- standaardinstellingen mogen niet in het nadeel van consumenten ingesteld staan;
- zoekresultaten moeten gebaseerd zijn op het belang van de zoekende consument;
- online reviews en likes moeten echt zijn en niet verzonnen of gemanipuleerd;
- bij online games moeten kosten en winkansen van loot boxes duidelijk worden vermeld.
Handhaving en voorlichting door de ACM
In de leidraad kondigt de ACM aan te gaan beginnen met handhaven. Ook gaat de ACM de komende tijd voorlichting geven over de leidraad. De ACM richt zich dan zowel op bedrijven, als op consumenten. Voor nu heeft de ACM al een handige
samenvatting van de leidraad gepubliceerd.
Aanbevelingen studiecommissie van de Vereniging voor Reclamerecht
Onze kantoorgenoot
Martijn Poulus is medeauteur van een
rapport over de consultatieversie van de leidraad, opgesteld door de Studiecommissie Online Beslisomgevingen van de
Vereniging voor Reclamerecht. In dit rapport heeft de studiecommissie aan de ACM aanbevelingen gedaan. Een aantal daarvan is door de ACM meegenomen om de leidraad te verduidelijken en verbeteren.
Vragen over (online) reclame- en/of marketingrecht? Neem dan contact op met een van onze in
marketing & reclame gespecialiseerde advocaten.