Privacyrecht in de food sector

Ook de food sector krijgt te maken met privacyrecht, o.a. de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Dat geldt voor de uiteindelijke verkoop aan consumenten, maar ook eerder in de keten. Hierbij kun je denken aan onder meer:

  • Het opstellen van een privacybeleid en privacyverklaring voor werknemers;
  • Het opstellen van een privacyverklaring voor leveranciers, bezoekers en klanten (zowel B2B als B2C);
  • Het opstellen of beoordelen van verwerkersovereenkomsten (bijv. met softwareleveranciers);
  • Het opstellen of beoordelen van een cookieverklaring / cookiebanner op een website;
  • Het inwinnen van advies over het gebruik van persoonsgegevens voor marketingdoeleinden (bijv. nieuwsbrieven);
  • Het verrichten van een Data Protection Impact Assessment (bijv. in geval van cameratoezicht);
  • Te treffen maatregelen bij uitwisseling van persoonsgegevens met landen buiten de EU;
  • Diverse andere vraagstukken, waaronder m.b.t. het opmeten van temperatuur van bezoekers, alcohol- en drugstesten op de werkvloer, het gebruik van vingerafdrukken voor toegang of de verificatie van leeftijd van klanten.

Wij assisteren ook graag met het verzorgen van privacytrainingen voor werknemers (dat kan bijv. ook specifiek voor HR, sales, klantenservice e.d.)