Meeste klachten over reclame gaan over digitale marketing

02 jul '21

Auteur(s): Martijn Poulus, Sophie Schneiders,

Onlangs heeft de Stichting Reclame Code (SRC) haar Jaarverslag 2020 gepubliceerd. In deze blog zetten wij wat interessante inzichten uit het jaarverslag op een rij.

Stichting Reclame Code en Reclame Code Commissie

De SRC is al meer dan 55 jaar een belangrijke instantie op het gebied van zelfregulering van reclame. Consumenten, commerciële bedrijven en andere organisaties die een klacht hebben over een reclame-uiting, kunnen hun klacht indienen bij de Reclame Code Commissie (RCC). De RCC is een onafhankelijk orgaan van de SRC. De voorzitter van de RCC of de voltallige RCC toetst of reclame-uitingen voldoen aan de Nederlandse Reclame Code (NRC) en – wanneer van toepassing – een aantal bijzondere reclamecodes. Beroepschriften tegen beslissingen worden behandeld door het College van Beroep (CvB).

De regels in de NRC gelden voor alle media waarin en manieren waarop reclame-uitingen verschijnen, waaronder via influencermarketing , display advertising, tv-commercials, drukwerk, billboards en websites. Het overgrote deel van de adverteerders volgt de uitspraken van de RCC op. Zo zijn in 2020 97% van de uitspraken door adverteerders opgevolgd.

Meeste beslissingen gaan over online reclame

In 2020 heeft de SRC in totaal 4.015 klachten en meldingen geregistreerd. Uiteindelijk hebben deze klachten geleid tot 538 beslissingen door de (voorzitter) van de RCC en het CvB. In 2020 gingen de meeste klachten over:

  1. Digitale marketingcommunicatie (51%)
  2. Audiovisuele mediadiensten (16%)
  3. Ongeadresseerd drukwerk (11%)
  4. Drukpers/tijdschriften (5%)
  5. Verpakking en etikettering (4%)

De meerderheid (51%) van de beslissingen van de RCC ging dus over reclame via digitale marketingcommunicatie. Het gaat dan vaak om misleidende reclame op websites. Dit percentage is flink gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar (2019), toen nog 39% van het totaal aantal beslissingen ging over online reclame.

De 538 beslissingen in 2020 gingen over 579 verschillende soorten producten en diensten. De meeste klachten gingen over:

  1. Voeding en niet-alcoholhoudende dranken (12%)
  2. Huishouden en inrichting (10%)
  3. Vervoer (10%)
  4. Gezondheid (9%)
  5. Recreatie (8%)

Conclusie

Consumenten en andere partijen weten de weg naar de RCC vaak te vinden. Inmiddels zien de meeste klachten die de RCC ontvangt op online reclame-uitingen. Die ontwikkeling sluit aan bij de enorme groei van online reclame binnen het huidige marketinglandschap. Heeft u een klacht ontvangen over een reclame-uiting? Of heeft u andere vragen over reclamerecht? Neem dan contact op met onze in reclame- en marketingrecht gespecialiseerde advocaten.

Reageer op dit artikel

Wilt u reageren op dit artikel? Inloggen of maak een Mijn Ploum account aan om uw reactie te plaatsen


Blijf op de hoogte

Voeg deze interesses toe aan Mijn Ploum.

Stel direct een vraag

Inschrijven nieuwsbrief

Persoonlijke gegevens

 

Bedrijfsgegevens

Meer informatie over hoe we uw persoonlijke gegevens gebruiken, kunt u lezen in ons Privacy statement. U kunt uw voorkeuren altijd wijzigen via de link ‘Wijzig uw gegevens' of u afmelden via de link ‘Afmelden'. Deze links vindt u onderaan ieder bericht dat u van Ploum ontvangt.

* Verplicht in te vullen velden.

Geïnteresseerd in

Account aanmaken

Haal alles uit Ploum.nl. Binnen een minuut geregeld.

Ik heb al een account

Voordelen Mijn Ploum

  • Volgen wat u interessant vindt
  • Krijg aanbevelingen op basis van uw interesses
  • Snel inschrijven voor kennisevents en Ploum Academy
  • Vraag en antwoord mogelijkheden gebruiken bij artikelen

Account aanmaken

Haal alles uit Ploum.nl. Binnen een minuut geregeld.

*Verplicht in te vullen velden.

Ik heb al een account

Voordelen Mijn Ploum

Volgen wat u interessant vindt

Krijg aanbevelingen op basis van uw interesses

Snel inschrijven voor kennisevents en Ploum Academy

Reacties op artikelen plaatsen


Waarom vragen we uw naam?

We vragen u om uw voor- en achternaam zodat wij die kunnen gebruiken als u zich bijvoorbeeld inschrijft op een Ploum Kennisevent.

Wachtwoord

Er wordt automatisch een wachtwoord voor u aangemaakt. Zodra uw account is aangemaakt ontvangt u dit wachtwoord in een welkomstmail. U kunt er direct mee inloggen. Dit wachtwoord kunt u indien gewenst ook zelf aanpassen via de wachtwoord vergeten functie.