Het registreren van merken en modellen

10 mei '21

Auteur(s): Marieke van Tiggelen,

Onlangs lanceerde Mona Keijzer namens diverse overheden een campagne die ondernemers wijst op groeikansen door het vastleggen van intellectueel eigendom. Vrijwel ieder bedrijf heeft wel een merk. Maar een merk is pas een merk als het geregistreerd is, pas dan heeft het bescherming.

Waarom zou ik mijn merken en modellen registreren?

Wij horen vaker dat het registreren van merken en modellen duur zou zijn. Dit is het absoluut niet. Bovendien zijn te maken kosten echt een goede investering.. Uit onderzoek blijkt dat door registratie van een merk of model de waarde van het bedrijf of product omhoog gaat. U stopt een hoop tijd en energie in het opbouwen van uw naam, uwproducten en diensten), en u dan niet dat een ander er mee vandoor gaat. Vaak zijn het goedkope, kwalitatief slechte imitaties waardoor uw harde werk om een goede reputatie op te bouwen teniet gedaan wordt.

Belangrijk daarbij is dat u slechts met een geregistreerd merk, een identiek of nagenoeg gelijk teken dat door een ander wordt gebruikt juridisch kunt aanvechten.

Zoals gezegd, het registreren van een merk is een heel goede investering en bovendien kunt u goed voorkomen dat derden gebruik maken van uw merk en schade veroorzaken. De basiskosten voor het aanvragen van een merkregistratie voor 10 jaar in de Benelux zijn bijvoorbeeld EUR 700. Dat is dus EUR 70 per jaar.  Begin er op tijd mee, zodat u niet achter de feiten aanloopt als uw product al op de markt is. Haal er mensen bij die er verstand van hebben, elke (geografische) markt heeft zijn eigen regels.

Bij groei hoort het nadenken over uw IE-rechten. Denk groot, maar maak het niet te groot. Blijf uw bedrijfs- en productontwikkeling een stapje voor en regel uw rechten. Het geeft u een sterkere marktpositie en geeft vertrouwen aan bijvoorbeeld investeerders.

Merken onder brengen bij Ploum

U houdt als ondernemer al veel ballen in de lucht, dan wilt u dit er niet óók nog bij.

Bij Ploum heeft u een plek waar u terecht kunt met alle vragen over het merkenrecht. Er werken inmiddels vier merkengemachtigden, die allen de BBMM-beroepsopleiding hebben voltooid en daarmee erkend Benelux en Europees merkengemachtigde zijn.

Zij zorgen voor een goede registratie van uw merken en modellen om ze vervolgens te  bewaken. Als er inbreuk wordt gemaakt, kunnen wij door one-stop merkenpraktijk direct acteren waardoor wij de mogelijke schade zo beperkt mogelijk kunnen houden. Door deze combinatie kunnen wij een volledig pakket aanbieden dat nog steeds vrij uniek is in Nederland.

Het merkenrechtteam werkt voor zeer diverse bedrijven en sectoren. Van IT tot food tot de zorg, van multinationals tot  startupsZe hebben allemaal te maken met merken die onze specialisten (grensoverschrijdend) registreren en bewaken in die registers.

De voordelen van het overnemen van uw merkenportefeuille

Als u uw merken bij ons onderbrengt kunt u rekenen op alle diensten en services van een merkenbureau zoals automatische monitoring en verlenging van uw registraties. Uw merken krijgen bij ons de volle aandacht van een (senior) merkengemachtigde omdat wij het vanzelfsprekend vinden dat onze cliënten zeer goed, op maat geadviseerd worden. De (lange) relatie met u staat bij ons centraal.

Wij hanteren daarnaast marktconforme tarieven met het voordeel van de scherpe blik van een advocaat. U heeft zo alles onder één dak. Dat betekent sneller schakelen bij misbruik of verwarring over het gebruik van uw merk.

Voor bedrijven die hun juridische zaken aan ons toevertrouwen betekent het ook meer structuur, nu alle juridische kwesties omtrent uw intellectuele eigendom door dezelfde partij worden behandeld. Bovendien zijn wij als juridisch adviseur kantoorbreed op de hoogte van uw bedrijfsactiviteiten en voorgenomen strategische ontwikkelingen waardoor wij pragmatisch kunnen samenwerken rondom verschillende juridische vraagstukken en u daarbij proactief kunnen adviseren.

Met andere woorden: het door ons overnemen van uw merkenportefeuille biedt diverse voordelen. Niet alleen zal het door ons overnemen van uw merkenportefeuille hoogstwaarschijnlijk een directe kostenbesparing opleveren, maar het wordt eveneens overzichtelijker doordat er slechts met één kantoor gecommuniceerd hoeft te worden.

Het overnemen van de merkenportefeuille is heel eenvoudig. Mocht u willen dat Ploum uw gehele merkenportefeuille in beheer neemt, dan is het al voldoende om (per e-mail) toestemming te geven. Dat is voldoende om de merkenportefeuille over te nemen van het huidige bureau. Wij nemen contact op met het bureau en zorgen dat alle merken in ons beheer komen. Het regelen van de daadwerkelijke overdracht kost u niets én wij nemen ook de administratie voor onze rekening.

Een advocatenkantoor met een merkenpraktijk, is dat niet raar?

Ploum heeft 12 jaar geleden de strategische keuze gemaakt om een IE-praktijk met echte specialisten op te zetten. Dat team neemt inmiddels onder leiding van Willem Leppink en Sabin Tigu een volwaardige plek in binnen Ploum. Ze hebben diverse prachtige rankings op hun naam staan in de Chambers, Legal 500, WTR1000, IP Stars.

Willem gaf vóór zijn tijd bij Ploum mede leiding aan de IE-praktijk van een groot internationaal kantoor. Hij merkte destijds dat (zijn) cliënten op zoek waren naar welgemeende aandacht, efficiency en redelijke kosten.. Het hebben van een IE-praktijk in een kantoor dat prijstechnisch in een hoog segment zit, was niet altijd een goede combinatie. Hij zag daarom mogelijkheden om deze praktijk destijds bij het nog in ontwikkeling zijnde Ploum verder te laten opbloeien.

De combinatie van zijn specialistische achtergrond op het gebeid van IE, zijn internationale ervaring en het ondernemerschap van het kantoor Ploum bleek een zeer goede match. Het is een mooie specialistische praktijk in een full-service kantoor. De kracht zit hem in de breedte.

De snelle ontwikkeling van de IE-praktijk sprak ook klanten aan. Het was namelijk nog dezelfde Willem als bij dat ander kantoor maar dan met een lager tarief. Dat leidde tot nog méér werk. Na zeven maanden was al behoefte aan een tweede stagiair. Drie jaar lang ging dat goed maar in 2012 werd het echt te druk en versterkte Sabin Tigu de praktijk.

Dat was het moment dat er nagedacht werd over een merkenpraktijk binnen de advocatuur. In Nederland was het toen niet gebruikelijk dat een advocatenkantoor ook merkaanvragen te laten doen, laat staan merkengemachtigden in dienst te hebben. Als advocaat werd je er eigenlijk alleen bij geroepen als er geprocedeerd moest worden.

Een van onze buitenlandse cliënten vroeg ons destijds waarom wij in Nederland geen merkenpraktijk in de advocatuur onder brachten. Daar had Willem wel eerder over nagedacht, zeker toen er meer en meer buiten de rechtbank om werd geprocedeerd en je steeds minder bij de rechter kon uitvechten. Bij zijn toenmalige kantoor klopte die propositie niet, de tarieven voor puur en alleen merkenbeheer waren te hoog. Toen, bij het steeds verder doorgroeiende kantoor Ploum, zag hij zijn kans schoon. De propositie zou hier wel kloppen en vanuit de ondernemersmentaliteit van het kantoor was dit ook een mooie uitdaging, ‘voelt het goed? Doen!’.

Nu 12 jaar later staat er een team van negen advocaten en vier merkengemachtigden. Het begon met Arlette Molenaar, een bekende in de wereld van de merkengemachtigden. Daarna volgden al snel Yvonne Hamerling, Sophie Schneiders en de meest recente transfer Michelle Roosma.

“We ervaren een explosieve groei in het merkenbeheer van bestaande klanten en nieuwe klanten het afgelopen jaar, steeds meer bedrijven ontdekken de voordelen van het onderbrengen van merken bij een advocatenkantoor. Korte lijntjes en snelle juridische oplossingen op diverse gebieden door goed en regelmatig klantcontact.” – Sabin Tigu, partner IE bij Ploum

Meer informatie

Natuurlijk zijn wij altijd tot een nadere toelichting bereid. In dat geval kunt u op ieder moment contact opnemen met Sabin Tigu, partner Intellectueel Eigendom: s.tigu@ploum.nl / +31 6 2269 3321 of met één van onze merkengemachtigden:

 

Sabin Tigu
Partner Intellectueel Eigendom
s.tigu@ploum.nl / +31 6 2269 3321

Merkengemachtigden Ploum

   

Sophie Schneiders                             
Advocaat / merken- en modellengemachtigde   
s.schneiders@ploum.nl / +31 6 2374 4154

   

Yvonne Hamerling
Merken- en modellengemachtigde
y.hamerling@ploum.nl / +31 6 1093 5623

Michelle Roosma
Merken- en modellengemachtigde
m.roosma@ploum.nl / +31 6 3002 5466

Contact

Aankomende events

Deel dit artikel

Reageer op dit artikel

Wilt u reageren op dit artikel? Inloggen of maak een Mijn Ploum account aan om uw reactie te plaatsen


Blijf op de hoogte

Voeg deze interesses toe aan Mijn Ploum.

Stel direct een vraag

Inschrijven nieuwsbrief

Persoonlijke gegevens

 

Bedrijfsgegevens

Meer informatie over hoe we uw persoonlijke gegevens gebruiken, kunt u lezen in ons Privacy statement. U kunt uw voorkeuren altijd wijzigen via de link ‘Wijzig uw gegevens' of u afmelden via de link ‘Afmelden'. Deze links vindt u onderaan ieder bericht dat u van Ploum ontvangt.

* Verplicht in te vullen velden.

Geïnteresseerd in

Account aanmaken

Haal alles uit Ploum.nl. Binnen een minuut geregeld.

Ik heb al een account

Voordelen Mijn Ploum

  • Volgen wat u interessant vindt
  • Krijg aanbevelingen op basis van uw interesses
  • Snel inschrijven voor kennisevents en Ploum Academy
  • Vraag en antwoord mogelijkheden gebruiken bij artikelen

Account aanmaken

Haal alles uit Ploum.nl. Binnen een minuut geregeld.

*Verplicht in te vullen velden.

Ik heb al een account

Voordelen Mijn Ploum

Volgen wat u interessant vindt

Krijg aanbevelingen op basis van uw interesses

Snel inschrijven voor kennisevents en Ploum Academy

Reacties op artikelen plaatsen


Waarom vragen we uw naam?

We vragen u om uw voor- en achternaam zodat wij die kunnen gebruiken als u zich bijvoorbeeld inschrijft op een Ploum Kennisevent.

Wachtwoord

Er wordt automatisch een wachtwoord voor u aangemaakt. Zodra uw account is aangemaakt ontvangt u dit wachtwoord in een welkomstmail. U kunt er direct mee inloggen. Dit wachtwoord kunt u indien gewenst ook zelf aanpassen via de wachtwoord vergeten functie.